AddSecure lanserar kostnadseffektiv spårning av tillgångar baserat på passiv positionering

Den nya IoT-lösningen riktar sig till alla transportföretag som letar efter ett kostnadseffektivt sätt att spåra sina resurser i samma system som sina fordon.

AddSecure, en ledande europeisk leverantör av förstklassiga IoT-lösningar med fokus på säker kritisk kommunikation och data, lanserade idag AddSecure Sense, en ny lösning för spårning av tillgångar.

AddSecure Sense riktar sig till alla företag som har tillgångar som de vill spåra och erbjuder ett kostnadseffektivt sätt att positionera resurser baserat på Bluetooth Low Energy (BLE). SenseTag, som använder denna passiva positioneringsteknik, kräver ingen installation och har en batteritid på över 5 år. Den fungerar ihop med andra BLE-utrustade enheter från AddSecure.

Magnus Gunnergård, tillförordnad VP Product & Technology på AddSecure Smart Transport, kommenterade följande: ”Vår nya lösning kommer att ändra spelplanen för företag som letar efter ett kostnadseffektivt sätt att spåra sina resurser. Eftersom vi har sänkt kostnaderna rejält för spårning kommer det nu att vara lönsamt att också spåra mindre värdefulla resurser. I åratal har vi hjälpt företag att optimera sina fordonsparker med våra sofistikerade lösningar för Fleet Management. Med denna nya IoT-lösning kommer vi nu att kunna utöka vårt erbjudande till att även omfatta alla typer av tillgångar som är värda att övervaka.”

Genom att använda BLE-teknik på ett innovativt sätt har vi gjort SenseTags små och enkla att installera, men ändå med en batteritid på över 5 år.

Carl Löfström, fordonsansvarig på EB Road Cargo i Sverige, förklarade: ”Införandet av kostnadseffektiva BLE-enheter kommer att göra det mycket lättare för oss att hålla kontrollen över våra resurser. Vi kommer nu att enklare kunna spåra tillgångar som trailers, växelflak och containrar vilket resulterar i bättre kontroll och högre utnyttjandegrad av våra resurser.”

Tack vare det omfattande och säkra AddSecure-nätverket, baserat på fordonsdatorer och andra mobila enheter, kommer SenseTags att ha tillgång till ett stort nät som de kan koppla upp sig genom, vilket garanterar god uppkopplingsförmåga och tillförlitliga data.

Mer information om AddSeure Sense finns här

Kristina Grandin, Director Corporate & Marketing Communications, AddSecure
Telefon: +46 70 689 52 08,

AddSecure är en ledande europeisk leverantör av förstklassiga IoT-lösningar med ett fokus på säker kritisk kommunikation och data. Mer än 50 000 kunder inom säkerhets- och trygghetsbranschen, räddningstjänst, byggnadssäkerhet och automatisering, digital vård, transport och logistik, verktyg, smarta städer m.m. skyddar sina livs- och affärskritiska applikationer med lösningar från AddSecure. Detta bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner och att skapa affärsnytta.
De säkra och pålitliga helhetslösningarna inom affärsenheterna Smart Alarms, Smart Care, Smart Grids, Smart Rescue, Smart Surveillance och Smart Transport bidrar till att göra världen till en säkrare och smartare plats.
Företaget, som grundades i början av 1970-talet, har idag mer än 880 anställda i 15 länder. AddSecure har sitt huvudkontor i Stockholm och har regionala kontor samt ett nätverk av distributörer runt om i Europa. AddSecure är majoritetsägt av fonder som förvaltas av Castik Capital, en europeisk private equity-fond med en långsiktig strategi för värdeskapande, grundad 2014.