AddSecure slutför förvärvet av Clifford Group

Förvärvet är en viktig milstolpe i AddSecures tillväxtstrategi och ger företaget tillgång till avancerade säkerhets- och mobilitetslösningar.

AddSecure tillkännagav idag slutförandet av det tidigare aviserade förvärvet av Clifford Group, ett ledande telematikföretag med flera varumärken i Benelux. Förvärvet ger AddSecure tillgång till avancerade lösningar inom mobil säkerhet och uppkopplade mobilitetslösningar.

– Detta förvärv är ett viktigt steg i vår europeiska tillväxtstrategi för att säkerställa att AddSecure är väl positionerat i viktiga IoT-vertikaler och för att upprätthålla vår konkurrensfördel, säger Stefan Albertsson, vd för AddSecure.

Clifford Group blir en del av AddSecure och en ny affärsenhet, Smart Mobility, etableras som erbjuder telematik och mjukvarulösningar inom segmenten för mobil säkerhet och uppkopplad mobilitet.

Clifford Group verkar under de integrerade varumärkena Clifford, Faringwell och Traxgo.

Clifford och Faringwell erbjuder ett brett, exklusivt utbud av säkerhetslösningar för förebyggande av fordonsstöld och återställande av stulna fordon. Traxgo erbjuder uppkopplade mobilitetslösningar som säkerställer och förbättrar samordningen inom fordonsflottor och bidrar till en säkrare körmiljö.

Slutförandet av AddSecures förvärv av Clifford Group är en viktig milstolpe för företaget i dess ambition att positionera sig som en europeisk ledare inom säkra IoT-uppkopplingar och end-to-end-lösningar.

GP Bullhound agerade som exklusiv finansiell rådgivare till Clifford Group vid förvärvet av AddSecure.

Mer information finns i AddSecures pressmeddelande om förvärvet den 4 september 2023 här.

Kristina Grandin, Director Corporate & Marketing Communications, AddSecure
Mobil: 070 689 52 08,

Om Clifford Group
Clifford Group är ett ledande telematikföretag med flera varumärken, som tillhandahåller certifierade, avancerade lösningar för mobil säkerhet och uppkopplad mobilitet i Benelux. Clifford innehar en stark position som leverantör av tjänster för lokalisering av stulna fordon inom både fordonssektorn och andra sektorer. De förstklassiga telematikinfrastrukturlösningarna förhindrar stölder och lokaliserar stulna fordon och andra mobila enheter. Clifford Groups varumärken Clifford och Faringwell riktar sig huvudsakligen mot premiumbilmärken i Benelux genom kanaler för bilimportörer och bilhandlare och genom installatörsnätverk. Företaget spelar en central roll i denna industriinfrastruktur som ett oöverträffat gränssnitt mellan installatörer, bilimportörer, leverantörer av telematiktjänster, återförsäljare, OEM:er och slutkonsumenter. Utöver dessa mobila säkerhetslösningar erbjuder Clifford Group uppkopplade mobilitetslösningar under varumärket Traxgo. Dessa lösningar gör det möjligt för operatörer av fordonsflottor att optimera driftseffektiviteten av sina flottor och säkra värdet på sina mobila tillgångar. Med stöd av ett internt, erfaret FoU-team, möjliggör den pålitliga och skalbara Traxgo-plattformen, med valfritt planeringsgränssnitt, skräddarsydda lösningar som under åren har lockat många stora och medelstora flottor, uthyrnings- och leasingföretag och andra typer av flottor.

AddSecure är en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-uppkopplingar och end-to-end lösningar. Vi hjälper våra kunder att optimera sin verksamhet, skapa affärsvärde och säkra viktiga funktioner.
Genom att kombinera uppkopplade, datadrivna och sensorbaserade lösningar med lång erfarenhet och expertis tillgodoser vi våra kunders behov oavsett bransch. Vi tillhandahåller både managed services och uppkoppling till alla typer av enheter som behöver säker kommunikation och dataöverföring. Det är bara fantasin som sätter gränsen.
Våra säkra IoT-lösningar används inom fastigheter, larm, transport och logistik, personsäkerhet, digital omsorg, byggarbetsplatser, kommuner, skolor, räddningstjänst, elnät med mera.
AddSecures huvudkontor ligger i Stockholm, Sverige. Vår huvudmarknad är Europa, men vi servar kunder över hela världen. Med över 1 000 anställda hjälper vi till att göra världen säkrare, smartare och mer hållbar.
AddSecure är majoritetsägt av fonder som förvaltas av Castik Capital, en europeisk private equity-fond med en långsiktig strategi för värdeskapande.

Detta förvärv är ett viktigt steg i vår europeiska tillväxtstrategi för att säkerställa att AddSecure är väl positionerat i viktiga IoT-vertikaler och för att upprätthålla vår konkurrensfördel.
Stefan Albertsson, vd för AddSecure