Johanna Giorgi ny ordförande för Tech Sveriges Hållbarhetsråd

När Giorgi nästa år tar över ordförandeklubban vill hon lyfta både digitaliseringens möjligheter och dess utmaningar.

AddSecures hållbarhetschef, Johanna Giorgi, tar nästa år över ordförandeklubban i TechSveriges hållbarhetsråd. Rådet arbetar aktivt både för att lyfta fram techbranschen som möjliggörare av hållbar utveckling av hela samhället och för att utveckla branschens eget hållbarhetsarbete. Ambitionen är att vara hela techbranschens samlade röst på hållbarhetsområdet.

– Jag är mycket hedrad över utnämningen och ser fram emot uppdraget. Hållbarhetsrådet har som jag ser det två huvudsakliga uppdrag: Dels att bevaka frågor som är viktiga för medlemmarna, dels att lyfta digitaliseringens möjligheter, alltså visa på vad vi kan åstadkomma med hjälp av digitala lösningar och hur kan vi bidra till en bättre samhällsutveckling, säger Johanna Giorgi.

Samtidigt, menar Johanna, måste Hållbarhetsrådet även lyfta branschens utmaningar så som informationssäkerhet och resurs- och energianvändning.

Frida Faxborn, näringspolitisk expert och ansvarig för Hållbarhetsrådet på TechSverige, ser fram emot ett nära samarbete med Johanna Giorgi som ordförande.

– Johanna har en bred bakgrund och kompetens och en stor förmåga att se till helheten. Givet hållbarhetsfrågornas bredd och horisontella karaktär är det av yttersta vikt. Hennes engagemang för hållbar utveckling kommer att vara till gagn för hela rådets verksamhet.

Johanna Giorgi har lång erfarenhet av IT- och samhällsfrågor och har, innan hon tillträdde som hållbarhetschef på AddSecure, arbetat både på Tillväxtverket och Microsoft.

Läs mer om TechSveriges hållbarhetsarbete här: https://www.techsverige.se/hallbartech/

Läs om hur AddSecure arbetar med hållbarhet här: https://www.addsecure.com/sustainability-at-addsecure/

Kristina Grandin, Director Corporate & Marketing Communications, AddSecure
Mobil: 070 689 52 08,

Om TechSverige
TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn, med uppdrag att tillsammans med medlemmarna skapa bästa möjliga förutsättningar för en konkurrenskraftig svensk techbransch. Bland de cirka 1 400 medlemsföretagen – som sammantaget har närmare 100 000 medarbetare i Sverige – återfinns allt ifrån små startupbolag med få anställda, till stora, multinationella företag med tusentals anställda runtom i världen.

AddSecure är en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-konnektivitetslösningar med fokus på säker kritisk kommunikation och säker data. De pålitliga helhetslösningarna är baserade på teknik för säker kritisk kommunikation som kombinerar konnektivitetsplattformar, programvara och tjänster, skräddarsydda för att möta kundernas behov inom olika branscher.
Mer än 50 000 kunder inom säkerhets- och trygghetsbranschen, räddningstjänst, fastighetssäkerhet och automatisering, byggbranschen, digital omsorg, transport och logistik, elnät, smarta städer m.m. skyddar sina livs- och affärskritiska verksamheter med lösningar från AddSecure. Detta bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.
AddSecure använder för närvarande sin expertis inom säker kritisk kommunikation och säker data i lösningar inom Smart Alarms, Smart Care, Smart Rescue, Smart Surveillance, Smart Transport och det framväxande teknikområdet Smart Grids.
Huvudkontoret ligger i Stockholm, med ytterligare kontor över hela Europa. Företaget sysselsätter cirka 1000 personer i 16 länder.
AddSecure är majoritetsägt av fonder som förvaltas av Castik Capital, en europeisk private equity-fond med en långsiktig strategi för värdeskapande.

Jag är mycket hedrad över utnämningen och ser fram emot uppdraget. Hållbarhetsrådet har som jag ser det två huvudsakliga uppdrag: Dels att bevaka frågor som är viktiga för medlemmarna, dels att lyfta digitaliseringens möjligheter, alltså visa på vad vi kan åstadkomma med hjälp av digitala lösningar och hur kan vi bidra till en bättre samhällsutveckling.
Johanna Giorgi, AddSecures hållbarhetschef