Ny undersökning: Ökad oro bland föräldrar för mobbning, hot och våld i skolan

AddSecure har i en ny undersökning, genomförd av Novus, frågat föräldrar om deras uppfattning av sina barns trygghet och säkerhet i skolan. En stor andel föräldrar uttrycker oro för mobbning samt hot och våld i skolmiljön, samtidigt som många är osäkra på skolans förmåga att upprätthålla en hög säkerhetsnivå vid allvarliga händelser.

AddSecure presenterar idag rapporten “Trygg skola 2024”, där de tillsammans med experter från bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), polisen och stiftelsen Friends, analyserar säkerhetsläget i svenska skolor och identifierar åtgärder som krävs för att skapa tryggare skolmiljöer. Redan 2021 publicerade AddSecure en liknande rapport, då skolorna stod inför en omställningsfas på grund av pandemin. Föräldrar uttryckte redan då sin oro, och årets undersökning visar en ännu dystrare bild.

Trots att många föräldrar anser att deras barns skolmiljö generellt sett är trygg, uppger nära fyra av tio (37 procent) att hot och våld förekommer på deras barns skola. Bland de föräldrar som upplever skolmiljön som otrygg, anger nästan två av tre (65 procent) mobbning som den främsta orsaken – en signifikant ökning från 47 procent 2021. Hot och våld bidrar också till osäkerhet enligt föräldrar (59 procent), och 36 procent uttrycker oro över skolpersonal som saknar utbildning för att hantera dessa situationer.

Viktigt stärka trygghets- och säkerhetsarbetet i skolorna

– Arbetsmiljöverket har rapporterat att anmälningar om hot och våld i skolan har fördubblats på tio år. Siffror från Friends visar att nästan hälften av alla elever utsätts för kränkningar och mobbning, antingen i skolan eller på nätet. Detta speglar den oro vi ser bland föräldrar. Många skolor gör ett mycket bra arbete för att säkra våra barn, men det är uppenbart att förändringar behövs för att stärka trygghets- och säkerhetsarbetet i skolorna, säger Mats Genberg, talesperson för skolsäkerhet på AddSecure.

Undersökningen visar också att nästan hälften (46 procent) av föräldrarna oroar sig för risken för allvarliga attacker på skolor och vill se robusta planer för att hantera sådana situationer. Samtidigt uppger nära två av tre (63 procent) att de inte vet om deras barns skola har planer eller rutiner på plats för att kunna agera vid ett eventuellt attentat.

– Under de senaste åren har debatten om skolsäkerhet intensifierats, särskilt efter mordet på två lärare av en elev på Latinskolan i Malmö den 21 mars 2022. Även om sådana attacker är ovanliga i Sverige, skapar de naturligtvis oro. När vi talar med experterna som medverkar i vår rapport, blir det tydligt att vi måste adressera bakomliggande orsaker som mobbning och psykisk ohälsa, samtidigt som förebyggande och systematiskt säkerhetsarbete blir en större del av skolans verksamhet och organisation, säger Mats Genberg.

Föräldrar efterfrågar öppen dialog om skolsäkerhetsfrågor

Vidare visar undersökningen att nära nio av tio (88 procent) föräldrar anser att det är viktigt att skolan har en öppen dialog med föräldrar och elever om säkerhetsfrågor. Bättre kommunikation från skolan om säkerhetsåtgärder skulle få föräldrar att känna sig tryggare, och en tredjedel (34 procent) efterfrågar regelbundna övningar för att hantera potentiellt allvarliga scenarier, såsom inrymning och utrymning. Mer än hälften (53 procent) är samtidigt bekymrade över bristande resurser och finansiering, vilket kan påverka skolans förmåga att upprätthålla säkerheten. Dessutom vill 64 procent av föräldrarna se ett närmare samarbete mellan skolan, lokala myndigheter och polisen för att förbättra säkerheten.

Siffror från rapporten

• 37% svarar att det mycket ofta eller ofta förekommer hot och våld på deras barns skola, problematiken upplevs störst bland föräldrar med barn på kommunala skolor

• Av de som anser att deras barns skolmiljö är otrygg så uppges den främsta orsaken till otrygghet vara:

-          Mobbning (65%)

-          Hot och våld (59%)

-          Skolpersonal som inte är utbildad i hur de ska hantera hot och våld (36%)

-          Drogförsäljning på eller vid skolan (24%)

-          Risk att dras in i kriminalitet (17%)

• 60% av respondenterna känner sig trygga med skolans säkerhetsåtgärder

• 37% vill att skolan kommunicerade mer med föräldrar vad gäller åtgärder

• 34% vill att skolan löpande övar kring möjliga allvarliga scenarion

• 30% vill se kameraövervakning på skolan

• 26% tycker att skolans personal är välutbildad för att hantera säkerhetsincidenter och nödsituationer

• 33% uppger att de är engagerade i att arbeta tillsammans med skolan för att förbättra säkerheten på sitt barns skola

Hela rapporten “Trygg skola 2024” finns att läsa här.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av AddSecure. Syftet med undersökningen är att undersöka hur föräldrar till barn i grundskolan (åk 1-9) upplever tryggheten och säkerheten i deras barns skolor. 1070 intervjuer har genomförts under perioden 4-13 juni. För att få en fördjupad förståelse för skillnader inom Sverige har kompletterande intervjuer genomförts i Stockholm, Uppsala, Kronoberg, Kalmar, Skåne, Västra Götaland, Örebro, Västerbotten och Norrbotten.

Kristina Grandin, Director Corporate Communications, AddSecure Group
Mobil: 070-689 52 08, kristina.grandin@addsecure.com

AddSecure är en ledande europeisk leverantör av säkra IoT-uppkopplingar och end-to-end lösningar. Vi hjälper våra kunder att optimera sin verksamhet, skapa affärsvärde och säkra viktiga funktioner.
Genom att kombinera uppkopplade, datadrivna och sensorbaserade lösningar med lång erfarenhet och expertis tillgodoser vi våra kunders behov oavsett bransch. Vi tillhandahåller både managed services och uppkoppling till alla typer av enheter som behöver säker kommunikation och dataöverföring. Det är bara fantasin som sätter gränsen.
Våra säkra IoT-lösningar används inom fastigheter, larm, transport och logistik, personsäkerhet, digital omsorg, byggarbetsplatser, kommuner, skolor, räddningstjänst, elnät med mera.
AddSecures huvudkontor ligger i Stockholm, Sverige. Vår huvudmarknad är Europa, men vi servar kunder över hela världen. Med över 1 100 anställda hjälper vi till att göra världen säkrare, smartare och mer hållbar.

Arbetsmiljöverket har rapporterat att anmälningar om hot och våld i skolan har fördubblats på tio år. Siffror från Friends visar att nästan hälften av alla elever utsätts för kränkningar och mobbning, antingen i skolan eller på nätet. Detta speglar den oro vi ser bland föräldrar. Många skolor gör ett mycket bra arbete för att säkra våra barn, men det är uppenbart att förändringar behövs för att stärka trygghets- och säkerhetsarbetet i skolorna.
Mats Genberg, talesperson för skolsäkerhet på AddSecure.