Addtech förvärvar INDAG Maschinenbau GmbH

Report this content

Addtech Process Technology, ett affärsområde inom Addtechkoncernen, har idag tecknat avtal om förvärv av 90 % av aktierna i INDAG Maschinenbau GmbH (”INDAG”).

INDAG producerar och säljer dynamiska inlineblandare till processindustrin med huvudsakligt fokus på livsmedels- och kemisegmenten. INDAG har en stark nischposition på en internationellt växande marknad och bolagets lösningar exporteras globalt. Bolaget har sitt huvudkontor i Borsfleth, Tyskland, omsätter cirka 5 MEUR och har 40 anställda.

INDAG kommer att komplettera verksamheten inom affärsenheten Process Systems på ett mycket bra sätt.

INDAG:s nuvarande ägare och VD, Wilko Willuhn, kvarstår som minoritetsägare med 10 procent av aktierna i bolaget.

Tillträde sker idag. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Addtechs resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 4 april 2023

Niklas Stenberg, VD, Addtech AB, +46 470 49 00
Claus Nielsen, Affärsområdeschef, Addtech Process Technology, +45 20 75 75 30

Addtech är en tekniklösningskoncern som tillför både tekniskt och ekonomiskt mervärde i länken mellan tillverkare och kund. Addtech verkar inom valda nischer på marknaden för högteknologiska produkter och lösningar. Kunderna finns främst inom tillverkande industri och infrastruktur. Addtech har cirka 3 500 anställda i drygt 140 dotterbolag som drivs under egna varumärken. Koncernen omsätter drygt 14 miljarder SEK. Addtechaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 april 2023 kl. 15:30 (CET).