Allt färre skänker pengar till välgörenhet

Report this content

Antalet svenskar som skänker pengar till välgörenhet fortsätter att minska i snabb takt. Bara under det senaste året har gruppen som ger noll kronor ökat med en halv miljon människor till totalt 3,4 miljoner. Samtidigt är skillnaderna stora i landet där Uppsala har högst andel invånare som skänker pengar till välgörenhet medan Södermanlands län har den lägsta andelen.

Allt frre sknker pengar till vlgrenhet

Sedan 2017 ger allt färre svenskar pengar till välgörenhet varje år. Den negativa trenden har förstärkts ytterligare under coronapandemin och under det senaste året uppger en halv miljon fler svenskar att de nu ger noll kronor.

Trots att allt fler personer slutat att donera pengar under de senaste åren har det totala insamlade beloppet inte påverkats i lika hög omfattning. Det beror på att en mindre grupp svenskar gett allt större bidrag vilket kompenserat för bortfallen av små belopp. Under det senaste året har dock de högre bidragen legat kvar på en konstant nivå samtidigt som de mindre donationerna minskat kraftigt.

– Siffrorna visar redan nu att vi troligen kommer se en total minskning av insamlade bidrag från privatpersoner för helåret 2021. Det är allvarligt då coronapandemin ökat behovet av hjälp för de mest utsatta, säger Daniel Eriksson som är vd för mediebyrån AdOn. Insamlande organisationer konkurrerar nu om allt färre plånböcker vilket gör långa relationer med befintliga bidragsgivare allt viktigare.

Uppsala län hamnar höst upp på listan i givmildhet då endast 39,1 procent av invånarna inte skänker pengar till välgörenhet. Södermanland är det minst givmilda länet då hela 55 procent av dess befolkning inte skänker något årligen.

Andel invånare som ger noll kronor till välgörenhet per år (topp fem i landet):

Uppsala (39,1)

Gävleborg (39,5)

Västra Götaland (40,1)

Jämtland (40,2)

Stockholm (40,9)

Andel invånare som ger noll kronor till välgörenhet per år (botten fem i landet):

Södermanland (55)

Norrbotten (52,4)

Kronoberg (48,3)

Västmanland (48,1)

Gotland (47,9)

Om undersökningen:
Orvesto Konsument genomförs tre gånger per år med totalt över 40 000 svaranden. I den senaste undersökningen som genomfördes mellan 1 maj till 31 augusti 2021 deltog fler än 13 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 16-80 år. Undersökningen genomfördes både digitalt och postalt och beskriver svenskarnas mediekonsumtion, sociodemografi samt konsumtionsmönster.

För mer information kontakta:
Daniel Eriksson, VD mediebyrån AdOn Media Nordic AB
Mail: daniel.eriksson@ad-on.se

Om AdOn Media Nordic AB

AdOn Media Nordic AB är en oberoende mediebyrå som är experter på teknik- och medieneutral rådgivning och köp. Med fokus på kundens affär skapar vi förutsättningar för försäljning genom kommunikationsaktiviteter som kostnadseffektivt bryter igenom och skapar resultat. Vårt stora engagemang för våra kunder och vår kunskap om den svenska mediemarknaden sätter riktningen i vårt arbete.

www.ad-on.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Siffrorna visar redan nu att vi troligen kommer se en total minskning av insamlade bidrag från privatpersoner för helåret 2021. Det är allvarligt då coronapandemin ökat behovet av hjälp för de mest utsatta. Insamlande organisationer konkurrerar nu om allt färre plånböcker vilket gör långa relationer med befintliga bidragsgivare allt viktigare.
Daniel Eriksson, vd för mediebyrån AdOn