FÄRRE SVENSKAR GER PENGAR TILL VÄLGÖRENHET

Report this content

Sedan 2015 har antalet svenskar som inte ger bidrag till välgörenhet ökat med en miljon människor. Det är främst personer som tidigare gett mindre summor som har slutat att ge. Samtidigt ger allt fler bidragsgivare större summor på över tio tusen kronor per år. Mest generösa är invånarna i Jönköpings län medan personer i Dalarnas län är minst givmilda.

2015 fanns det närmare två miljoner (1,9) vuxna människor i Sverige som uppgav att de gav noll kronor till välgörenhet. 2020 var den siffran närmare tre miljoner (2,9). Det är främst gruppen som tidigare gett mindre summor mellan 250 och 1000 kronor per år som har slutat att skänka pengar helt. Under tidsperioden ökade dock antalet personer som årligen ger över 10 000 kronor med 23 procent till totalt 100 000 personer.

– Vi ser en polarisering av bidrag till välgörenhet med stora förändringar i de grupper som ger mest och minst. Gruppen med minst variationer är personer som ger relativt stora summor på mellan fyra och tio tusen kronor årligen, säger Daniel Eriksson som är VD på mediebyrån AdOn.

Även om antalet svenskar som ger noll kronor till välgörenhet har ökat under flera års tid märks en påtaglig försämring i mitten av 2020. Det är med all sannolikhet osäkerheten kring coronapandemin som gjort att fler avstår från att skänka bort pengar.

– Det blir en stor utmaning för välgörenhetsorganisationerna att vända trenden nästa år och få fler svenskar att ge, säger Daniel Eriksson. Generellt sett är organisationerna duktiga på att kommunicera med sina befintliga givare men det är svårare att nå och påverka dem som inte ger något alls. Det är förenklat två helt olika spår som också kräver olika strategier.

Sveriges mest givmilda län är Jönköping där 65,3 procent av invånarna skänker pengar till välgörenhet. Jönköpings län sticker även ut när det kommer till högst andel av invånarna som skänker mer än 10 000 kronor per år. Det minst givmilda länet är Dalarna där 55,8 procent av länets invånare uppgav att de gett pengar till välgörenhet under det senaste året.

Andel av invånare som säger sig ge noll kronor i välgörenhet per år:

Sveriges minst givmilda län:
Dalarna (44,2)
Norrbotten (42,3)
Södermanland (42,3)
Jämtland (42,2)
Gävleborg (41,4)

Sveriges mest givmilda län:
Jönköping (34,5)
Västra Götaland (35,1)
Västmanland (35,4)
Stockholm (36,2)

Östergötland (37,2)

Om undersökningen:
Orvesto Konsument genomförs tre gånger per år med totalt över 45 000 svaranden. I den senaste undersökningen 1 maj – 31 augusti 2020 deltog 13 842 slumpmässigt utvalda personer i åldern 16-80 år. Undersökningen genomfördes postalt och beskriver svenskens mediekonsumtion, sociodemografi samt konsumtionsmönster.

För mer information kontakta:
Daniel Eriksson, VD mediebyrån AdOn Media Nordic AB
Mail: daniel.eriksson@ad-on.se

Om AdOn Media Nordic AB
AdOn Media Nordic AB är en oberoende mediebyrå som är experter på teknik- och medieneutral rådgivning och köp. Med fokus på kundens affär skapar vi förutsättningar för försäljning genom kommunikationsaktiviteter som kostnadseffektivt bryter igenom och skapar resultat. Vårt stora engagemang för våra kunder och vår kunskap om den svenska mediemarknaden sätter riktningen i vårt arbete.

www.ad-on.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Vi ser en polarisering av bidrag till välgörenhet med stora förändringar i de grupper som ger mest och minst. Gruppen med minst variationer är personer som ger relativt stora summor på mellan fyra och tio tusen kronor årligen.
Daniel Eriksson, vd på mediebyrån AdOn
– Det blir en stor utmaning för välgörenhetsorganisationerna att vända trenden nästa år och få fler svenskar att ge. Generellt sett är organisationerna duktiga på att kommunicera med sina befintliga givare men det är svårare att nå och påverka dem som inte ger något alls. Det är förenklat två helt olika spår som också kräver olika strategier.
Daniel Eriksson, vd på mediebyrån AdOn