Först i kön på hållbart ramavtal hos Region Stockholm

Efter en nyligen avslutad upphandling är Advania nu högst rangordnad för att leverera servrar till Region Stockholm och är även med i ramavtalet för lagring. Ett trettiotal förvaltningar, bolag och stiftelser kommer nu att få bättre tekniskt stöd för att utveckla sina verksamheter.

Vi är glada att vara med och utveckla Region Stockholms verksamhet med rätt teknik som samtidigt är kostnadseffektiv och hållbar”, säger Roger Dorf, ansvarig för infrastrukturprodukter på Advania.

Region Stockholm ställde i upphandlingen hårda krav på hållbarhet med tilldelningskriterier på bland annat på halogen- och pvc-fri hårdvara, miljöpåverkan i ett livscykelperspektiv och krav på transparens över hur tillverkningskedjan ser ut för produkterna som levereras.

”Det var utmanande hållbarhetskrav där vi fick arbeta hårt för att visa på hur vi uppfyller dem. Att värdera hållbarhetskrav så högt i upphandlingen är ett bra sätt att visa att man som kund menar allvar. Vi ser särskilt positivt på att Region Stockholm ställer krav både på oss som avtalspart och även på hur varumärkesägarna visar transparens runt arbetet med villkoren i leverantörskedjan”, säger Helena Nordin, hållbarhetschef på Advania.

Avtal på två år – fler stora sjukhus
Avtalsperioden är på två år med möjlighet att förlänga ytterligare två år. Det är ett trettiotal förvaltningar och stiftelser som har möjlighet att avropa på ramavtalen om servrar och lagring. Några av enheterna är Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholms läns sjukvårdsområde, Locum AB och Södertälje sjukhus.

Roger Dorf, Ansvarig Infrastruktur produkt
Tel: +46 76 859 39 09