IT-branschens Gender Balance-utmaningar i rampljuset när live podcast sänds inför storpublik

It-företaget Advania vill få fler kvinnor till it-branschen och ska presentera konkreta initiativ från företag som lyckats bra med jämställdhetsarbetet. Den 5 september kommer Scalateatern i Stockholm fyllas med över 500 kvinnor och män för en livesänd specialvariant av podcast-serien Fannys Förebilder.

Foto: Fanny Widman, Fannys Förebilder & Helena Barnekow, vd Microsoft Sverige

– På scenen intervjuas Microsoft Sveriges vd Helene Barnekow som en stark förebild. Därefter kommer en panel diskutera branschens oförmåga att locka till sig fler kvinnor och lyfta fram konkreta handlingar och åtgärder för att göra it-branschen till en mer självklar och attraktiv arbetsplats för kvinnor, säger Michaela Berg, Advania AdWomen.

Andelen kvinnor inom it-branschen har minskat från 32 till 28 procent på tolv år, enligt statistik från IT&Telekomföretagen. Nu kommer nätverket Advania AdWomen 5 september 2019 att tillsammans med podcasten Fannys Förebilder arrangera en live podcast på Scalateatern med över 500 i publiken.

– Att arbeta aktivt med jämställdhet är en viktig fråga för oss på Advania. Vi vet att det är många som sitter med samma utmaning som oss, därför vill vi göra något konkret som når ut bredare än bara till vårt eget bolag för att skapa förändring, säger Tomas Wanselius, vd Advania Sverige.

Fannys Förebilder är en podcast där programledaren Fanny Widman intervjuar olika framgångsrika kvinnor. I podden delas karriärtips och den lyfter också olika utmaningar för kvinnor i arbetslivet. Fanny arbetar själv inom it-branschen och startade podden ur frustration över att ständigt känna sig tvungen att hävda sig mer på grund av att hon är kvinna.

– Eftersom jag själv arbetat ett tag inom it-branschen ser jag detta som en stor möjlighet både för att nå ut till fler ungdomar och göra både män och kvinnor medvetna om att vi alla måste bidra till att göra branschen mer jämställd, säger Fanny Widman.

Under den livesända podcasten kommer Helene Barnekow, vd på Microsoft Sverige, att intervjuas. Syftet är att lyfta fram henne som en förebild och höra hur hon tacklat utmaningar längs sin karriär, hur it bidrar till att förändra samhället och belysa hur hon tror att den grabbiga kulturen påverkar kvinnor.

– Jämställdhet, mångfald och inkludering är något jag brinner för och AdWomen är ett initiativ jag verkligen stöttar. Därför är detta ett event som jag verkligen ser fram emot. Eventet som sådant har också ett annorlunda format, som sticker ut. Jag ser fram emot att både kvinnor och män deltar på plats på Scalateatern eller i etern, jämställdhetsutmaningarna i branschen kan vi bara lösa med gemensamma insatser, säger Helene Barnekow, vd Microsoft Sverige.

Efter intervjun anordnas en lösningsorienterad paneldiskussion med Stefan Alariksson, Sverigechef Dell EMC, Åsa Zetterberg, förbundsdirektör IT&Telecomföretagen, Therese Sinter, marknadschef Sogeti och Tomas Wanselius, vd Advania Sverige. Målet är att lyfta frågan om hur alla tillsammans kan skapa förändring och undvika att gå miste om Sveriges it-kvinnors kompetens samt hur detta konkret ska gå till.

Läs mer och anmäl dig här

Michaela Berg, Advania AdWomen
E-post: michaela.berg@advania.com

Fanny Widman, Fannys Förebilder
E-post: fannysforebilder@gmail.com

Andelen kvinnor inom it-branschen har minskat från 32 till 28 procent på tolv år, enligt statistik från IT&Telekomföretagen. Nu kommer nätverket Advania AdWomen den 5 september 2019 att tillsammans med podcasten Fannys Förebilder arrangera en live podcast på Scalateatern med över 500 i publiken.

Helene Barnekow, vd Microsoft Sverige