Ny helhetsleverantör till prisbelönt skol- och behandlingskoncern

Advania är ny IT-leverantör till skol- och behandlingskoncernen Magelungen. Genom att samarbeta med Advania vill Magelungen effektivisera arbetssätt, förenkla och förbättra IT-stödet för elever och personal samt få en bättre överblick av IT-miljön.

”Vi behöver en partner som kan växa med oss och det har vi hittat i Advania som finns på alla platser där Magelungen har verksamheter”, säger Emil Josefsson, IT-samordnare på Magelungen.

Magelungen har en tydlig molnstrategi –i stort sett ingen lokalt installerad programvara finns och koncernen är fri från servrar och lokala katalogtjänster. Bolaget har vuxit kontinuerligt sedan starten och har av Dagens Industri utnämnts till så kallad MästarGasell – företag som utnämnts till Gasellföretag minst tre gånger. I dag finns Magelungen i de flesta större städer mellan Malmö och Gävle och molnstrategin gör det lätt att fortsätta utöka verksamheten utan att tvingas till tidskrävande hårdvaruinvesteringar.

Genom att samarbeta med Advania som helhetsleverantör kommer Magelungen att skapa en större enhetlighet i användandet av IT. Kostnader som tidigare legat på olika konton och leverantörer hamnar nu på ett ställe samtidigt som exempelvis nätverken binds ihop och stärks med bättre säkerhet.

”Vi har jobbat nära varandra under hela affären och tillsammans lyckats forma de tjänster som behövs för att starta en gemensam ny IT-resa. Magelungen har en tydlig molnstrategi som vi ser fram emot att förvalta och utveckla vidare”, säger Alexander Romin, affärsansvarig hos Advania.

Detta levererar Advania till Magelungen

•                    Arbetsplats som tjänst
•                    Kommunikation
•                    Licenshantering
•                    Servicedesk SPOC
•                    Molntjänster

Om Magelungen
Bolaget är ett medarbetarägt aktiebolag som jobbar med behandling, skola och förändringsarbete. Företaget startade 1993 och finns på tolv orter från Gävle till Malmö.

För mer information:
Alexander Romin, Affärsansvarig