Snart fullsatt! Event om Gender Balance-utmaningar 5 sep

Samtliga av de drygt 500 platser som finns tillgängliga är snart bokade. Den 5 september arrangeras en live podcast av Fannys Förebilder och paneldiskussion på Scalateatern i Stockholm som handlar om it-branschens svårigheter att locka till sig fler kvinnor. Bland annat intervjuas Microsoft Sveriges vd Helene Barnekow.

Foto: Fanny Widman, Fannys Förebilder & Helena Barnekow, vd Microsoft Sverige

– Andelen kvinnor i branschen minskar och vi är många som vill hitta lösningar på problemet. Att eventet nästan redan är fullt visar ett brett intresse för frågan. Jag tror också att det från ledningens perspektiv är intressant att höra frågeställningen lyftas på ett lite annorlunda sätt, säger initiativtagare Michaela Berg, från nätverket Advania AdWomen.

Målsättningen är att komma fram till konkreta handlingar och åtgärder som kan göra it-branschen mer attraktiv. Vad betyder eventet för Advania?

– Jag har från mina år i tech-branschen sett att jämställdhet är en viktig fråga som har svårt att komma framåt. Vad är bättre än att skapa ett intressant event där vi genom crowd-sourcing slår våra kloka hjärnor ihop och talar lösningar på problemet… De här är inte en kvinnofråga utan en fråga för ledningen, vilket vi får möjlighet att belysa på event.

Läs mer och anmäl dig här

Michaela Berg, Advania AdWomen
E-post: michaela.berg@advania.com

Advania är ett nordiskt IT- företag verksamt på 25 platser i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. Företaget uppgift är att hjälpa kunderna att förbättra sin prestanda med innovativ användning av marknadens bästa och mest tillgängliga IT-plattformar och tjänster. Advania hjälper tusentals företagskunder, multinationella företag, regeringar och offentliga institutioner, stora, små och medelstora företag inom samhällets olika områden. Advanias rötter sträcker sig tillbaka till 1939, då en isländsk entreprenör grundade en verkstad för kontorsutrustning i Reykjavik. Under de följande decennierna utvecklades tre separata filialer i tre nordiska länder; Island, Sverige och Norge. År 2012 flätades de samman och Advania bildades. För ytterligare information, besök www.advania.com

– Andelen kvinnor i it-branschen minskar och vi är många som vill hitta lösningar på problemet. Att eventet nästan redan är fullt visar ett brett intresse för frågan.

Michaela Berg, HR Business Partner, Advania