• Advenica/

Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2024: Advenicas bästa Q2 resultat med ett stort antal produktordrar

1 april – 30 juni 2024

Omsättningen uppgick till 47,9 (30,9) MSEK.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 5,4 (-9,0) MSEK.

Resultatet efter skatt uppgick till 5,6 (-8,1) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -6,9 (3,0) MSEK.

Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till 0,1 (-0,18) och efter utspädning till 0,1 (-0,18) SEK.

1 januari – 30 juni 2024

Omsättningen uppgick till 80,9 (76,6) MSEK.

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 2,9 (-0,9) MSEK.

Resultatet efter skatt uppgick till 4,3 (-0,6) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11,2 (-0,6) MSEK.

Resultatet efter skatt per aktie före utspädning uppgick till 0,1 (-0,01) och efter utspädning till 0,1 (-0,01) SEK.

VD har ordet

Andra kvartalet blev ett framgångrikt kvartal för Advenica med flera ordrar på både krypteringsprodukter och datadioder. Vi är oerhört glada och stolta över att det fortsatta förtroendet från våra kunder som gör att vi kan fortsätta vara en viktig del i arbetet med att skydda den mest skyddsvärda informationen med hjälp av cybersäkerhetslösningar på högsta nivå.

Omsättningen under andra kvartalet uppgick till 47,9 (30,9) MSEK, vilket är 55% bättre än samma kvartal föregående år. Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades också markant och uppgick till 5,4 (-9,0) MSEK. För första halvåret 2024 innebär detta en omsättning på totalt 80,9 (76,6) MSEK och ett rörelseresultat på 2,9 (-0,9) MSEK.

Ökade leveranser av datadioder

Vi ser att intresset för datadioder hela tiden ökar – och inte bara från svenska kunder utan även globalt. Under andra kvartalet fick Advenica bland annat ordrar på datadioder från en finsk myndighet och från en myndighet i Sydeuropa.

Det är glädjande att allt fler inser vilken oerhört bra säkerhetslösning som datadioder är för de som har säkerhetsklassad eller känslig information. Med datadioder får man en både kostnadseffektiv, enkel och hållbar lösning som effektivt bidrar till högre säkerhet – något som vårt digitala samhälle är i stort behov av.

Produktportföljen för datadioder fortsätter växa

För att möta det ökande behovet och även för att kunna nå ut bredare med vårt erbjudande fortsätter Bolaget att lansera fler produkter och tjänster inom datadiod-familjen. Under andra kvartalet lanserades andra generationen av datadioden DD1G - en datadiod för enkelriktat Gigabit-dataflöde. Dessutom lanserades ytterligare en ny tjänst till mjukvaran Advenica Data Diode Engine som innebär att den nu även har stöd för OPC-UA.

Framöver kommer Advenicas datadiod-portfölj att fortsätta expandera med ett växande bibliotek av proxytjänster och kompatibel hårdvara för att möta marknadens behov.

Bara tillsammans kan vi klara hoten

För oss på Advenica är det viktigt att arbeta nära våra kunder för det är endast då som vi kan säkerställa att exakt rätt säkerhetslösningar implementeras för varje kund så att den mest skyddsvärda informationen skyddas. Genom att arbeta tillsammans med partners når vi snabbare ut till kunderna med rätt helhetslösningar och fler kan därmed skydda sin samhällsviktiga information. För att fortsätta vara en viktig del i att skydda vårt samhälle mot cyberhoten ser vi att dessa nära samarbeten med kunder och partners är mycket viktiga. Det är bara tillsammans som vi kan anta - och även klara av - utmaningen med cyberhoten!

Rapporten finns att läsa här.

Malmö, den 19 juli 2024

Marie Bengtsson,
VD och koncernchef, Advenica

Kontakt
Marie Bengtsson, VD och koncernchef, Telefon 0703-86 00 32, E-post: marie.bengtsson@advenica.com

Denna information är sådan information som Advenica är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 11.15.

Om Advenica-koncernen

Advenica tillhandahåller expertis, hög assurans och cybersäkerhetslösningar i världsklass för kritisk data-in-motion upp till Top Secret-klassning. Med oss stärker länder, myndigheter, företag och organisationer informationssäkerheten och digitaliserar ansvarsfullt. Bolaget grundades 1993 och har EU-godkännande på högsta säkerhetsnivå. Våra unika produkter designas, utvecklas och tillverkas i Sverige. Läs mer på www.advenica.com

Advenica AB är ett publikt bolag listat på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamnet ”ADVE”. Certified Adviser är Redeye AB, www.redeye.se