Kommuniké från Advenicas årsstämma 2019

Malmö den 2 maj 2019

Advenica AB (publ) höll den 2 maj 2019 kl. 16.00 årsstämma varvid i huvudsak fattades följande beslut. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar fastställdes och styrelseledamöterna samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för det gånga verksamhetsåret.

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att inte lämna någon utdelning utan att till förfogande stående medel balanseras i ny räkning.

Årsstämman beslutade att arvode ska utgå med 300 000 (2018: 300 000) SEK till styrelseordförande och till övriga ledamöter i styrelsen ett arvode om 150 000 SEK (2018: 150 000) SEK. Arvode till styrelseledamot som är anställd i Advenica, eller är större aktieägare, utgår inte. Ingen särskild ersättning ska utgå för eventuellt utskottsarbete.

Arvode till revisorn beslutades utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade styrelsesammansättning i enlighet med valberedningens förslag. Till styrelseledamöter Anna Söderblom (omval), Mikael Sandberg (omval), Ove Linde (omval), Anders Silwer (omval) samt Lennart Pihl (nyval). Årsstämman beslutade också om omval av Anna Söderblom som styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade vidare att omvälja Ernst & Young AB som bolagets revisor. Ernst & Young AB har meddelat att Stefan Svensson fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att fastställa riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade att fastställa principer för utseende av valberedning i enlighet med valberedningens förslag.

r ytterligare information, vänligen kontakta:
Marie Bengtsson, tf VD Advenica AB, +46 (0)
703 860 032 marie.bengtsson@advenica.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2019 kl. 17.15.

Advenica tillhandahåller expertis, hög assurans och cybersäkerhetslösningar i världsklass för kritisk data-in-motion upp till Top Secret-klassning. Med oss stärker länder, myndigheter, företag och organisationer informationssäkerheten och digitaliserar ansvarsfullt. Bolaget grundades 1993 och har EU-godkännande på högsta säkerhetsnivå. Våra unika produkter designas, utvecklas och tillverkas i Sverige. Läs mer på www.advenica.com

Advenica AB är ett publikt bolag listat på Nasdaq First North Premier med kortnamnet ”ADVE”. Certified Adviser är Erik Penser Bank, telefon +46 (0)8 463 83 00, Email: certifiedadviser@penser.se, www.penser.se