AFRY har fått i uppdrag att projektera tredje fasen av spårvägsprojektet i Tammerfors, Finland

Finska Tammerfors Spårväg Ab, Tammerfors stad och Pirkkala kommun har utsett AFRY som en del av en allians för att leverera utvecklingsfasen av utbyggnaden av Tammerfors spårvagnsnät, som engagerar flera av AFRYs expertområden.

AFRY kommer tillsammans med YIT, NRC och Sweco och kunderna att bilda en allians som ansvarar för den utvecklingsfas som inleder den tredje etappen av Tammerfors spårvägsprojekt. Genomförandeplaneringen kommer att påbörjas i oktober 2023.

Projektet inkluderar gatuplaner för spårvagnsgatorna, en genomförandeplan från Linnainmaa, Tammerfors, till Suuppa, Pirkkala, och en målkostnad för byggandet.

AFRY har lång och mångsidig erfarenhet av spårvagnsprojektet i Tammerfors, eftersom AFRY har varit involverat i detta unika stadsutvecklingsprojekt sedan 2015, vilket ger en ny form av kollektivtrafik till Tammerfors.

−Vi är stolta över att fortsätta projekteringen av Tammerfors spårväg i sin tredje fas. Jag litar på att vi tillsammans med våra kunder och alliansen kommer att hitta innovativa och kostnadseffektiva lösningar som gör det möjligt för projektet att gå vidare in i implementeringsfasen och leverera resultat av hög kvalitet. Spårvagnsprojekt är ett utmärkt sätt att främja hållbara transporter och skapa framtida städer i linje med AFRYs ambition, säger Mikko Inkala, chef för AFRYs transportverksamhet i Finland.

AFRYs expertis engageras på bred front i projektet. Specifikt bidrar AFRY med expertis inom vägprojektering och stadsplanering, transportplanering, järnvägsprojektering, geoteknik, brokonstruktion, arkitektur, samt miljöplanering och rådgivning.

Utgångspunkten för genomförandeplanen av spårvägen Birkkala–Linnainmaa är den godkända projektplanens investeringskostnadsberäkning på 335 miljoner euro. Utvecklingsfasen står för 12,5 miljoner euro varav AFRYs andel är cirka en tredjedel. Projektet väntas vara klart om ett år. I slutet av utvecklingsfasen kommer alliansen att fastställa den bindande målkostnaden för byggandet av spårvägen.

För mer information, kontakta:

Anna Magni, Head of Communication, Division Infrastructure, AFRY
+46 708 97 29 00, anna.magni@afry.com

Mikko Inkala, Head of Transportation in Finland, AFRY
+358 40 716 9133, mikko.inkala@afry.com

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 24 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.