• Ahlstrom/

Munksjö och Ahlstrom slutför kombinationen av Munksjö AB och Ahlstroms affärsområde Label and Processing

Report this content

FÅR INTE DISTRIBUERAS I ELLER TILL AUSTRALIEN, KANADA, SPECIELLA ADMINISTRATIVA REGIONEN HONG KONG I FOLKREPUBLIKEN KINA, JAPAN, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA ELLER FÖRENTA STATERNA.

Munksjö Oyj har idag slutfört den första fasen av kombinationen av Ahlstroms affärsområde Label and Processing och Munksjö AB. Kombinationen gör Munksjö till en global ledare inom högkvalitativt specialpapper med en pro forma omsättning på 1,2 miljarder euro. Munksjö Oyj kommer att ha cirka 3 000 anställda och 15 produktionsenheter. Handeln med Munksjö Oyj:s aktier förväntas inledas den
7 juni 2013.

Verkställandet av den första fasen av transaktionen

Styrelserna i Munksjö Oyj och Ahlstrom Abp har idag beslutat att verkställa delningen av Ahlstroms affärsområde Label and Processing i Europa och meddelat den för registrering i handelsregistret i Finland per den 27 maj 2013. Antalet nya aktier i Munskjö Oyj som emitteras som delningsvederlag till Ahlstrom aktieägare i samband med LP Europe delningen fastställs efter att handeln med aktierna avslutats för idag.

Munksjö Oyj:s styrelse har även idag beslutat på basis av en befullmäktigande från Munksjö Oyj:s aktieägare den 13 maj 2013 och som en del av slutförandet av den första fasen av transaktionen att emittera sammanlagt 12 306 807 nya aktier till Munksjö AB:s aktieägare mot att de överför alla sina aktier i Munksjö AB till bolaget (aktiebyte). Teckningspriset för de nya aktierna uppgick sammalagt till 106 383 232,09 euro varav 14 920 000,00 euro kommer att antecknas i bolagets aktiekapital och 91 463 232,09 euro i fonden för inbetalt fritt eget kapital.

Vidare har Munksjö Oyj:s styrelse idag, på basis av samma befullmäktigande och som en del av slutförandet av den första fasen av transaktionen, beslutat att emittera sammanlagt 14 865 357 nya aktier till Ahlstrom Abp, Munksjö Luxembourg Holding S.à r.l. (EQT), Munksjö AB, Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma och Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen. Teckningspriset för de nya aktierna uppgick sammanlagt till cirka 128,5 miljoner euro vilket kommer att antecknas i fonden för inbetalt fritt eget kapital.

Registrering av nya aktier och följande fas

De nya aktierna som Munksjö Oyj emitterat som delningsvederlag till Ahlstrom aktieägare i LP Europe delningen och i de andra aktieemissionerna förväntas registreras i handelsregistret i Finland den 27 maj 2013. Munksjö Luxembourg Holding S.à r.l. (EQT) kommer att inneha cirka 32,1 procent av aktierna och rösterna och Ahlstrom Abp cirka 23,4 procent av aktierna och rösterna i Munksjö efter registreringen av de nya aktierna. De nya aktierna berättigar till dividend och övriga aktieägarrättigheter från och med registreringen i handelsregistret i Finland.

Den andra fasen av kombinationen, dvs. delningen av Ahlstroms affärsområde Label and Processing i Brasilien (Coated Specialties), förväntas genomföras före utgången av 2013.

Pro forma –information för Munksjö Oyj

Komplett pro forma –information har publicerats i prospektet publicerat den 20 maj 2013 som finns tillgänglig på Munksjö Oyj:s webbplats www.munksjo.com.

Munksjö Oyj

För mer information:

Jan Åström, President and CEO, tel. +46 10 250 1001
Åsa Fredriksson, SVP HR and Communicati
ons, tel. +46 10 250 1003
Laura Lindholm, Investor Relations Manager, tel. +46 10 250 1026

Viktigt meddelande

Detta dokument får inte distribueras i eller till Australien, Kanada, den speciella administrativa regionen Hong Kong i Folkrepubliken Kina, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika eller Förenta staterna. Informationen i detta dokument utgör inte ett anbud om försäljning av eller infordran av att köpa de värdepapper som hänvisas till i dokumentet i någon sådan jurisdiktion där anbudet, infordran eller försäljningen enligt gällande värdepappersmarknadslagstiftning skulle vara rättsstridiga innan registrering, dispens från registrering eller annat godkännande erhållits.

Detta dokument är inte ett anbud om försäljning av värdepapper i Förenta staterna. Enligt Förenta staternas värdepappersmarknadslag av år 1933 (the U.S. Securities Act of 1933, med vederbörliga ändringar) får aktier inte bjudas ut eller säljas i Förenta staterna utan registrering eller dispens från registrering. Ahlstrom Abp, Munksjö AB och Munksjö Abp har inte registrerat och avser inte att registrera någon emission av aktier i Munksjö i Förenta staterna. Ingen publik emission av aktier i Munksjö kommer att ske i Förenta staterna.

Detta dokument distribueras och riktas endast till (i) personer utanför Förenade kungariket eller (ii) professionella investerare i enlighet med Artikel 19(5), Regel 2005 (Order 2005, "Regeln") i lagen om finansiella tjänster och marknader i Förenade kungariket (Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005), eller (iii) vissa institutioner ("high net worth companies") och andra personer som detta dokument får riktas till i enlighet med Artikel 49(2)(a) till (d) i Regeln, eller (iv) personer som är medlemmar eller borgenärer i det bolag som detta meddelande hänför sig till i enlighet med Artikel 43(2) i Regeln (alla dylika personer i (i)-(iv) ovan benämns tillsammans "relevanta personer"). All investeringsaktivitet till vilken detta dokument hänför sig är endast tillgänglig för och kommer endast att idkas med relevanta personer. Andra än relevanta personer skall inte agera på basis av eller i övrigt ty sig till detta dokument eller någon del av dess innehåll.