Tidigare Acast-CFO ger sig ut för att skapa nästa digitala framgång med AIAR

Mats Sköld har över 30 års erfarenhet från affärsutveckling, företagsfinansiering och bolagsbyggande, och har bland annat varit med och grundat succé-podcastplattformen Acast, som igår gick ut med att man gör en IPO med siktet inställt på notering i miljardkronors-nivå på Stockholmsbörsen huvudlista. Nu har Mats rekryterats till AIAR för att hjälpa dem att styra skutan mot en ännu större framgång.

När Mats tillfrågades varför han bland alla startups drogs till just AIAR svarade han såhär:

• Om man bortser från de spännande tekniska aspekterna som AIAR utvecklar, så är det jag gillar mest hos dem deras oerhörda glöd och energi. Är det något mina år inom branschen lärt mig så är det att det krävs en viss typ av människa för att ta en startup hela vägen till något verkligt stort. Människorna bakom AIAR har det drivet. Och det är exakt det investerarna ser: människorna som lyfter företaget. Vi har helt enkelt rätt människor. Det är anledningen till att folk har investerat hittills, och det är anledningen till att folk kommer fortsätta investera.

EdTech i sig självt är en het trend just nu, men just personaliserat lärande är ett hittills relativt outforskat koncept. Startup-bolaget AIAR har för avsikt att skapa världens första fungerande AI-baserade EdTech-plattform för personaliserad inlärning, och i resan mot det målet har man nyligen öppnat A-rundan – i samma veva som Mats Sköld, en av Sveriges mest erfarna startup-CFO:s, kliver ombord.

Mats Sköld har både byggt upp egna startups från grunden, och konsulterat och agerat interim-CFO för flertalet andra företag, ofta på internationell bas. Med så omfattande erfarenhet när det kommer till startups – både som konsult och grundare – vet han vad som krävs för att lyckas. Denna ansenliga erfarenhet kommer nu AIAR dra nytta av och därmed säkerställa att företagets expansion vilar på en trygg och stabil grund.

Likt många andra i dagens samhälle är han även skarpt medveten om att utbildning som vi känner den idag sjunger på sin sista vers.

• AIAR har valt exakt rätt tidpunkt att ta sig an exakt rätt marknad. Lärande är ett av väldigt få områden som faktiskt har potentialen att förändra världen och göra den till en bättre plats – utbildning är en grundläggande förutsättning för en fungerande demokrati och varaktig fred. Det vi gör på AIAR just nu kommer spela en stor roll i framtidens lärande, och det roliga är att man verkligen kan se det i teamets ögon. De vet att de håller på att förändra världen. Och det gör det också så fantastiskt kul att jobba med ett sådant gäng, berättar Mats.

Denise Lopez – COO  | denise.lopez@aiar.com   |  +46 762 27 46 08

Grev Turegatan 21, 114 38,

AIAR revolutionerar sättet folk lär sig och utvecklar kompetens genom en unik EdTech-plattform som använder AI för att personalisera utbildningsprocessen och innovativ AR-teknologi för att lära ut kunskap just-in-time. Genom AIARs ledande microlearning-approach demokratiseras inlärningsprocessen fullkomligt och blir tillgänglig för alla, oavsett tid och rum, till ett lågt (eller inget alls) pris. Denna gamechanging approach skapar en stark disruption inom traditionell utbildning och säkerställer AIARs branschdominans av åtminstone 1/10 av den globala digital learning-marknaden år 2022. AIARs första microlearning-app är Digital Marketing Pro (DMP), som på endast några månader blivit världens mest nedladdade applikation inom kategorin. Med en inriktning på digital marknadsföringsstrategi så är DMP en försmak av AIARs 3T-metod (bestående utav Tutorials, Tests & Tools) skräddarsytt för just personaliserad inlärning. Med ledande datadrivna insights och en revolutionerande EdTech-plattform visar AIAR vägen för nästa generation av digitala hjältar… daring to change the world.

Mats Sköld- CFO
Mats Sköld- CFO