Stress och höga krav på tillgänglighet – arbetssituationen för första linjens chefer

Report this content

Hela 55 procent av första linjens chefer arbetar så mycket att de känner sig stressade och har svårt att koppla av. 17 procent uppger att de under senaste året varit oroliga för att bli uppsagda. Det visar en Novusundersökning som Akademikerförbundet SSR och Svensk Chefsförening låtit göra om arbetssituationen för första linjens chefer.

I undersökningen som omfattar 323 chefer ur första linjen, det vill säga chefer utan underställda chefer, framkommer att 37 procent menar att förväntningarna på chefsjobbet inte stämmer överens med verkligheten. Som främsta skäl anges bristande stöd från organisationen och den egna chefen samt att chefsjobbet är stressigare och mer krävande än väntat.

När det gäller tillgänglighet uppger 74 procent av cheferna att de är tillgängliga för medarbetarna även när de är sjuka och 44 procent även när de har semester.

– Om man skulle slå ut lönen på det antal timmar de förväntas vara nåbara skulle det sannolikt visa sig att cheferna har en betydligt lägre timpenning än sina egna medarbetare, säger Dolores Kandelin Mogard, kanslichef på Svensk Chefsförening.

Undersökningen presenteras i senaste numret av Chefstidningen och på Svensk Chefsförenings hemsida, www.svenskchefsforening.se.

Frågor om undersökningen besvaras av Dolores Kandelin Mogard, telefon 0708-17 44 43.

Dessutom i senaste numret av Chefstidningen:

-          Unik KTH-forskning: Filmstudier visar skillnaden mellan vad chefer tror sig göra och vad de faktiskt gör.

-          Profilintervju med Carin Jämtin: Hon kom ut ur skuggan när Socialdemokraterna krisade – nu är hon stärkt i sin ledarroll.

Frågor om Chefstidningen besvaras av chefredaktör Eva Brandsma, tel 0709-60 94 63.

Henrik Alfredsson, pressekreterare Akademikerförbundet SSR, tel 0727-17 44 06, e-post henrik.alfredsson@akademssr.se

Svensk Chefsförening är föreningen för chefer inom Akademikerförbundet SSR som organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.

Taggar: