Aktia Bank Abp: Anmälan om ändring av ägarandel i enlighet med kapitel 9 paragraf 5 i värdepappersmarkandslagen

Aktia Bank Abp – Flaggningsanmälan
Börsmeddelande 20.5.2014 kl. 13.30

10,00 %.

Livränteanstalten Hereditas innehar efter transaktionen 20.5.2014 sammanlagt 2 066 106 aktier i Aktia Bank Abp och 41 322 120  rösträtter. Innehavet motsvarar 3,10 % av Aktia Bank Abp:s aktier och 9,30 % av Aktia Bank Abp:s röstetal.

Efter transaktionen Antal aktier % av totala antalet aktier i Aktia Bank Abp Antal rösträtter % av totala antalet
rösträtter i Aktia Bank Abp
FI4000058870 0 0 0 0
FI4000058888  2 066 106 3,10 41 322 120 9,30
Totalt 2 066 106 3,10 41 322 120 9,30

Aktia Bank Abp:s aktiekapital består av 66 578 811 aktier av vilka A-aktier 46 706 723 och
R-aktier 19 872 088. Varje A-aktie medför rätt att rösta med en (1) röst och R-aktie med tjugo (20) röster.
Totala antalet rösträtter i Aktia Bank Abp är 444 148 483.

AKTIA BANK ABP

Mera information:
Mia Bengts, koncernjurist, tfn 010 247 6348

Avsändare:
Anna Gabrán, investerarrelationer, tfn 010 247 6501

Distribution:
Massmedier
Finansinspektionen

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på nästan 1 000 personer på 55 kontor samt via Internet och telefon. Aktia Banks aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com