Aktia Bank Abp: Förvärvet av minoritetsandelar i Aktia Hypoteksbank tidigarelagt

Börsmeddelande
23.9.2016 kl. 13:30

FÖRVÄRVET AV MINORITETSANDELAR I AKTIA HYPOTEKSBANK TIDIGARELAGT

Aktia Bank har tidigare (8.10.2015) meddelat att banken ingått ett avtal om förvärv av minoritetsägarnas aktier i bankens dotterbolag Aktia Hypoteksbank Abp. Enligt avtalet skulle aktieöverlåtelserna äga rum i början av 2017.

De åtgärder som då planerades att äga rum innan överlåtelsen har emellertid enligt säljarnas och köparens bedömning redan nu i tillräcklig grad genomförts och parterna har idag verkställt aktieöverlåtelserna.

Genomförandet av transaktionen har ingen väsentlig inverkan på Aktias kapitaltäckning och resultatutsikter 2016.

AKTIA BANK ABP

Mer information:
Verkställande direktör Jussi Laitinen, tfn 010 247 6250
CFO Fredrik Westerholm, tfn 010 247 6505

Avsändare:
Head of IR Anna Gabrán, tfn 010 247 6501

Distribution:
Centrala massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar och tjänster inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 350 000 kunder betjänas av en personal på ca 1 000 personer på 50 kontor samt via webben och telefon. Aktias aktier noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com