Aktia Bank Abp publicerar i fortsättningen börsmeddelanden om finansiella uppgifter för räkenskapsperiodens första och tredje kvartal

Aktia Bank Abp publicerar i fortsättningen börsmeddelanden om finansiella uppgifter (inte delårsrapporter) för räkenskapsperiodens första och tredje kvartal

Värdepappersmarknadslagstiftningen förutsätter att Aktia Bank Abp, vars masskuldebrev är börsnoterade, offentliggör en delårsrapport för de första sex månaderna av räkenskapsperioden.

Aktia Bank har därtill publicerat finansiella uppgifter för tre och nio månader. Detta har baserat sig på att Aktia Bank Abp:s moderbolag Aktia Abp i egenskap av börsbolag har publicerat delårsrapporter för dessa kvartal. Aktia Bank, som genererar en avsevärd del av Aktiakoncernens affärsvolymer, har samtidigt publicerat finansiella uppgifter om sig, eftersom dessa annars enbart skulle framgå indirekt av Aktia Abp:s rapporter.

Aktia Banks rapportering över de första tre respektive nio månaderna av räkenskapsperioden har hittills ägt rum genom meddelanden som följt formatet för lagstadgade delårsrapporter. Med början från rapporteringen för tredje kvartalet av innevarande räkenskapsperiod kommer denna rapportering i stället att ske genom börsmeddelanden som till relevanta delar innehåller sådana uppgifter om bankkoncernen som moderbolaget publicerat om Aktiakoncernen som helhet.

Genom formatförändringen strävar banken efter att minska mängden administrativa rutiner utan att investerarinformationen för den skull skulle bli lidande.

Rapporteringen för räkenskapsperiodens sex första månader kommer även i fortsättningen att ske genom en i värdepappersmarknadslagen avsedd delårsrapport.

AKTIA BANK ABP

Mer information: