Aktia Bank minskar sitt innehav i Folksam Skadeförsäkring Ab

Börsmeddelande
26.2.2015 kl. 13.00

Aktia Bank Abp (Aktia Bank) har i dag ingått ett avtal om att sälja ytterligare 24 % i Folksam Skadeförsäkring Ab (tidigare Aktia Skadeförsäkring Ab) till Folksam ömsesidig sakförsäkring (Folksam Sak). Aktia Banks ägarandel i Folksam Skadeförsäkring minskar genom affären till 10 %, medan Folksam Saks ägarandel i bolaget ökar till 75 %. Pensionsförsäkringsaktiebolaget Veritas andel förblir oförändrad, dvs. 15 %.

Aktia inledde samarbete med Folksam 2012 då Folksam Sak kom in som majoritetsägare (51 %) i dåvarande Aktia Skadeförsäkring Ab tillsammans med Aktia Abp (34 %) och Pensionsförsäkringsaktiebolaget Veritas (15 %). Folksam Sak utnyttjar nu den option man initialt fick att inom 3 år köpa ytterligare 24 % av aktierna i Aktia Skadeförsäkring av Aktia.

Aktia Bank fokuserar fortsatt på kundrelationen medan produktionen av konkurrenskraftiga skade- och pensionsförsäkringsprodukter handhas av Aktia Banks samarbetspartners Folksam och Veritas. Aktia Bank är fortsatt Folksam Skadeförsäkrings viktigaste distributör och i samband med transaktionen har samarbetsavtalet förlängts med ytterligare fem år. Nya strängare kapitaltäckningsregler incentiverar därtill Aktia Bank att minska ägandet i skadeförsäkringsbolaget för att undvika att innehavet belastar bankens framtida kapitaltäckning.

Genom transaktionen frigör Aktia Bank ett kapital om 14,1 miljoner euro, vilket motsvarar vederlaget för aktierna. Transaktionens estimerade i totaleffekt i bankkoncernens egna kapital är negativ och uppgår till -2, 7 miljoner, varav ca -0,4 miljoner euro kommer att belasta rörelseresultatet i första kvartalet 2015. Transaktionen kommer att ha en mindre positiv effekt på bankkoncernens kapitaltäckning per 31.3.2015. Äganderätten till aktierna övergår 3.3.2015 då köpeskillingen för aktierna erläggs.

AKTIA BANK ABP

Mer information:
Utvecklingsdirektör Carl Pettersson, tfn 010 247 6250

Avsändare:
Informatör Anders Wikström, tfn 010 247 6294

Centrala massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på över 900 personer på 52 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com