Aktia etablerat sin ställning som en av de ledande kapitalförvaltarna i Finland

Aktia Abp
15.11.2011

I Scandinavian Financial Researchs (SFR) undersökning bland institutionella kunder 2011 placerade sig Aktia återigen bland de bästa kapitalförvaltarna. Utvärderingen genomförs bland de ca 100 största institutionella placerarna i Finland och Aktia var detta år på andra plats.

Aktias strategi att fokusera på nischkunnande  gällande t.ex. tillväxtmarknader och vår bredare rådgivnings- och analyskunnande har tagits väl emot hos de institutionella kunderna. Den höga kvaliteten och det specialkunnande våra kapitalförvaltningsenheter erbjuder har bidragit till en stark tillväxt inom dessa affärsenheter och inom vårt affärsområde Private Banking under de senaste 10 åren, konstaterar Robert Sergelius, vice vd för Aktiakoncernen.

Aktia nådde topplaceringar i ett flertal kategorier, bland andra förvaltningsprestation, förmåga att ha en marknadsvy, kundrapportering, back-officeprocesser samt tydlig förvaltningsprocess.

De av Aktia Asset Management och Aktia Invest förvaltade tillgångarnas värde uppgick till ca 6 200 miljoner euro, och Aktia Private Bankings kundtillgångar uppgick till ca 1 300 miljoner euro per 30.9.2011.

Läs mera om Aktia på www.aktia.fi

Aktia Abp

Mera information: