Aktia köper Elisa Rahoitus – den populära tjänsten Elisa Lompakko får ett nytt hem

1.7.2016 kl. 13.15

Aktia Bank Abp köper Elisa Rahoitus Oy, och i och med köpet får föregångaren inom mobila betalningar Elisa Lompakko ett nytt hem i Aktia 1.7.2016. Samtidigt ändras bolagets namn till Aktia Finans Ab. Förvärvet är ett led i Aktias tillväxtstrategi, och därigenom förstärker Aktia sitt kunnande inom mobila betalningar och höjer utvecklingen av tekniska lösningar till en ny nivå.

Elisa Lompakko, som lanserades 2012, var den första tjänsten för mobila betalningar i Europa. I den förmedlades penningmeddelandet genast från en användare till en annan. Tjänsten Elisa Lompakko fortsätter som förut efter köpet. Elisa Lompakko fungerar som betalningsmedel och med den betalar man behändigt i butiken och tryggt på nätet. Tjänsten fungerar med smarttelefoner och nedladdningen är gratis för registrerade användare.

– Aktia ser många möjligheter i Elisa Lompakko. Den hör fortfarande till de bästa på marknaden. Banken väntar sig att kunna utnyttja den nuvarande plattformen i utvecklingen av nya produkter och tjänster. Vi uppnår förnyelser avsevärt mycket snabbare efter köpet av en färdig plattform, konstaterar Aktias vice verkställande direktör Carl Pettersson.

– Kortappen som Aktia lanserade i maj har fått ett mycket gott mottagande, drygt 10 procent av våra kortinnehavare har redan tagit applikationen i bruk under de två första månaderna. Vi kommer att utnyttja Elisa Lompakko också i den fortsatta utvecklingen av kortappen. Vi har många innovativa lösningar under arbete, fortsätter Pettersson.

Aktia satsar på tillväxt

Enligt sin tillväxtstrategi har Aktia under det senaste året satsat kraftigt framför allt på att hitta nya samarbetsparter och distributionskanaler. Samarbetet mellan Aktia och R-kioski som lanserades i december är ett gott exempel på nya partnerskap. Produkt- och serviceutbudet utvecklas ständigt enligt kundernas behov och önskemål. Tjänsten Elisa Lompakko gör utvecklingen av digitala tjänster på Aktia allt smidigare. Genom den nya tjänsten får Aktias kunder ännu högklassigare service.

– Den helt förnyade tjänsten Elisa Lompakko, som lanserades i fjol, har fått ett utmärkt gott mottagande. Våra kunder har berömt tjänsten för att den är lätt att använda. Vi har ständigt utvecklat tjänsten i samarbete med våra kunder. Som bank är Aktia det bästa möjliga nya hemmet för Elisa Lompakko. Aktias verksamhet utgår från samma inspirerade, kundorienterade och innovativa tänkande som vi har haft i Elisa Lompakko-teamet. Det är bra att Elisa Lompakko får nya föregångaregenskaper, säger Liisa Puurunen, verkställande direktör för Elisa Rahoitus.

Förändringen kräver inga åtgärder av kunder som använder Elisa Lompakko

Förändringen har inga omedelbara verkningar på kunder som använder Elisa Lompakko eller tjänsterna som står till buds.

– Vi sörjer för att ägarbytet löper så friktionsfritt som möjligt för kundernas del. Förändringen förutsätter inga åtgärder från kundernas sida. Kunderna kan fortsätta använda Elisa Lompakko enligt nuvarande villkor, konstaterar Puurunen.

– Vi är nöjda över att ha fått en mycket bra, populär och fungerande tjänst. Vi kommer att fortsätta utveckla tjänsten och satsa på teknik som möjliggör mobila betalningar med hjälp av HCE-teknologi, lovar Pettersson.

Elisa kommer också i fortsättningen att utveckla och testa nya digitala tjänster som underlättar kundernas vardag.

Aktia Bank Abp

Mera information:
Carl Pettersson, vice verkställande direktör, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6243

Liisa Puurunen, verkställande direktör, Elisa Rahoitus Oy, tfn 050 506 0285

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 350 000 kunder betjänas av en personal på 1 000 personer på 50 kontor samt via webben och per telefon. Aktias aktier noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mera information om Aktia finns på www.aktia.com.

Elisa är ett serviceföretag inom datakommunikation, ICT- och onlinetjänster med ca 2,3 miljoner konsumenter, företag och organisationer inom den offentliga förvaltningen som kunder. Elisa erbjuder miljövänliga tjänster för kommunikation och underhållning samt verktyg för att förbättra organisationernas verksamhet och produktivitet. Elisa är marknadsledare inom mobila abonnemang i Finland. Samarbete med Vodafone och Telenor möjliggör konkurrenskraftiga tjänster internationellt. Elisas aktier noteras på Nasdaq Helsinki Oy:s Large cap-lista, antalet aktieägare är ca 200 000. Omsättningen 2015 var 1,57 miljarder euro och personalantalet 4 100. www.elisa.fi