Aktia lanserar en ny Nordic Small Cap-aktiefond

23.9.2011 kl 9.00

Aktia lanserar 26.9.2011 en ny aktiefond, Aktia Nordic Small Cap, som placerar i små och medelstora bolag på den nordiska marknaden.

Den nordiska Small Cap-marknadens storlek är över 160 miljarder euro och den består av dryga sexhundra små och medelstora bolag. Företagens genomsnittliga marknadsvärde är knappa 100 miljoner euro. Gemensamt för de nordiska marknaderna är en stark nationalekonomi som skapar en stabil grund för små och medelstora bolags verksamhet. Samtidigt är den nordiska marknadens storlek begränsad, vilket styr bolagens verksamhet till export. Genom att placera på den nordiska aktiemarknaden drar placeraren nytta av de nordiska ländernas ekonomiska utveckling men har även genom de exportdrivna bolagen en möjlighet att profitera av tillväxtmarknadernas potential.

Fonden placerar i bolag, vars marknadsvärde vid placeringstidpunken är under 3 miljarder euro. Vid valet av placeringsobjekt betonas branschens och det enskilda bolagets tillväxtpotential på lång sikt.

Betydelsen av aktiv portföljförvaltning accentueras vid placeringar på Small Cap-marknaden. Aktia Asset Management Ab, som har en lång och framgångsrik historia som förvaltare av nordiska aktier, fungerar som fondens portföljförvaltare.

Fonden passar för en placerare som söker ett långsiktigt placeringsobjekt och som vill placera på den nordiska marknaden och dra nytta av de globala tillväxtmöjligheterna marknaden har att erbjuda.

Tilläggsinformation om fonden ger:

Tom Ginman
verkställande direktör, Aktia Fondbolag Ab