Aktia och R-kioski utvidgar samarbetet

11.4.2016 kl. 11.00

Aktias och R-kioskis samarbete som inleddes i december utvidgas i och med att R-kioskis betalningsförmedling flyttas till Aktia sommaren 2016.

Samarbetet mellan Aktia och R-kioski kom i gång före julen då R-kioskerna tog in Aktias Mastercard Prepaid-kort till sitt sortiment. Samarbetet har från första början löpt väl och varit lönsamt, så tanken om ett intensivare samarbete introducerades snart. När det gäller banktjänster var det naturligt att först kontrollera vilka tjänster som redan nu ingår i R-kioskis utbud. Det har varit möjligt att betala räkningar med streckkod på R-kioskerna sedan 2011.

Aktia utvecklar sitt urval av produkter och tjänster i olika kanaler, och samarbetet med R-kiosken gör det möjligt att erbjuda de vanligaste produkterna i ett mycket omfattande distributionsnät.

• Överföringen av R-kioskis betalningsförmedling till Aktia är en naturlig fortsättning till samarbetet som fått en bra start. R-kioski är en kunnig och effektiv partner för Aktia, och kedjans stora nätverk av kiosker utökar vårt marknadsområde, konstaterar direktör Carl Pettersson som är medlem av Aktias koncernledning.
  • Som nästa steg ska vi utreda vilka av bankens tjänstehelheter som lämpar sig för R-kioskis sortiment. Vi ser här en enorm potential att utvidga våra försäljningskanaler, fortsätter Pettersson.

Kunderna vill i allt större utsträckning sköta sina bankärenden oberoende av tid och plats. Öppettiderna för kassatjänster på bankkontoren har begränsats men det är i dagens läge enkelt att betala räkningar på R-kioskerna. Kioskerna har öppet från tidigt på morgonen till sent på kvällen alla dagar i veckan, vilket är utmärkt service för kunderna.

• R-kioskernas serviceutbud är det mest omfattande och mångsidiga i Finland, och vi utvecklar det ständigt i samarbete med våra partner. Aktia är en samarbetspartner som modigt och innovativt antagit utmaningen att tillfredsställa kundernas behov att lätt och snabbt sköta bankärenden också på R-kiosken, berättar inköpsdirektör Jaakko Mäkinen från R-kioski.

Mera information
Aktia Bank Abp, direktör Carl Pettersson, carl.pettersson@aktia.fi, tfn 010 247 6250
R-kioski Oy, inköpsdirektör Jaakko Mäkinen, jaakko.makinen@r-kioski.fi, tfn 020 554 4103

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 350 000 kunder betjänas av en personal på över ca 1 000 personer på ca 50 kontor samt via webben och telefon. Aktias aktier noteras på Nasdaq Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com

R-kioski är en lönsam, företagardriven kioskkedja som erbjuder sina kunder ett mångsidigt utbud av nöjen, spänning och välbehag samt viktiga produkter för vardagen – snabbt och enkelt från morgon till kväll. R-kioski är en del av företaget Reitan Convenience som hör till Reitan Group, och har ett riksomfattande nätverk med ca 615 butiker. R-kioskis brandkännedom är 98 %.