Aktias kapitalförvaltningsorganisationer sammanslås

3.2.2014 kl. 14.10

Aktias kapitalförvaltningsorganisation förnyas. Aktia Asset Management Ab och Aktia Invest Ab, som tidigare fungerat som skilda systerbolag sammanslås i en koncern vars moderbolag blir Aktia Kapitalförvaltning Ab. Målet är att förenkla verksamheten och förbättra tjänsterna som erbjuds investerarna.

- Eftersom allt fler investerare köper tjänster av båda bolagen anser vi det vara en bra tidpunkt att enligt Aktia Banks Handlingsprogram 2015 förenkla organisationen och slå samman kapitalförvaltningsbolagen i en gemensam koncern. Aktia Asset Management Ab, som får namnet Aktia Kapitalförvaltning Ab, har köpt hela aktiestocken i Aktia Invest Ab. Samtidigt har de nyckelpersoner som varit minoritetsägare i Aktia Invest Ab blivit minoritetsägare i Aktia Kapitalförvaltning Ab, berättar Aktia Bank Abp:s vd Jussi Laitinen.

Aktia Kapitalförvaltning tillhandahåller kundorienterad kapitalförvaltning där öppen arkitektur kombineras med eget kapitalförvaltningskunnande inom valda tillgångsslag. Tack vare gemensam ledning, portföljförvaltning och kundbetjäning ger den nya strukturen effektiva verksamhetsförutsättningar för detta.

Utvecklingen av förmögenhetsförvaltningen fortsätter

Anders Ehrström har utsetts till vd och Jetro Siekkinen till vice vd för Aktia Kapitalförvaltning Ab. Kapitalförvaltningens ledningsgrupp består därtill av Peik Wardi, Kim Nummelin och Antti Vesa.

- Aktia har målmedvetet utvecklat sin förmögenhetsförvaltning till en kombination av portföljförvaltning i egen regi och tredje parters produkter. Både kapitalet erhållet för förvaltning av investerare och de utmärkta betygen vi har fått i investerarundersökningar visar att vi är på rätt väg. Jag ser fram emot att ta ansvaret för att utveckla denna helhet till fördel för såväl institutionella investerare som småinvesterare som betjänas av Aktias kontorsnät, konstaterar Ehrström.

- Den nya strukturen erbjuder en verksamhetsmiljö för optimal placeringsverksamhet och effektivt genomförande av portföljförvaltningsstrategier samtidigt som den beaktar våra kunders allt större krav och behov i framtiden, konstaterar Siekkinen som ansvarar för portföljförvaltningen.

AKTIA BANK ABP

Mera information:
Vd, Jussi Laitinen, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6250
Vd, Anders Ehrström, Aktia Kapitalförvaltning Ab, tfn 010 247 6798

Vvd, Jetro Siekkinen, Aktia Kapitalförvaltning Ab, tfn  010 247 6564

Kort om Aktia

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling.  Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet.  Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på 1 000 personer på kontoren samt via internet och telefon.  Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi.