Anmälan om ändring av ägarandel i enlighet med kapitel 9 paragraf 5 i värdepappersmarknadslagen

Flaggningsanmälan
Börsmeddelande 10.9.2015 kl. 12.00

I enlighet med kapitel 9 paragraf 5 i värdepappersmarknadslagen meddelas att Stiftelsen Tre Smeders andel av Aktia Bank Abp:s röstetal 10.9.2015 stigit över 20,00 %.

Stiftelsen Tre Smeder innehar efter 10.9.2015 sammanlagt 6 578 729 aktier i Aktia Bank Abp och 94 108 005 rösträtter. Innehavet motsvarar 9,88 (9,41) % av Aktia Bank Abp:s aktier och 21,19 (19,76) % av Aktia Bank Abp:s röstetal.

Efter transaktionen Antal aktier % av totala antalet aktier i Aktia Bank Abp Antal rösträtter % av totala antalet
rösträtter i Aktia Bank Abp
FI4000058870 1 971 925   1 971 925
FI4000058888     4 606 804   92 136 080
Totalt 6 578 729 9,88 94 108 005 21,19

Aktia Bank Abp:s aktiekapital består av 66 578 811 aktier av vilka A-aktier 46 706 723 och R-aktier 19 872 088. Varje A-aktie medför rätt att rösta med en (1) röst och R-aktie med tjugo (20) röster.

Totala antalet rösträtter i Aktia Bank Abp är 444 148 483.

AKTIA BANK ABP

Mera information:
Mia Bengts, koncernjurist, tfn 010 247 6348

Massmedier
Finansinspektionen

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på nästan 1 000 personer på 55 kontor samt via Internet och telefon. Aktia Banks aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com