Avyttring av A-aktier i bolagets besittning

Börsmeddelande

18.6.2015 kl. 12.00

Aktia Bank Abp har i dag med stöd av beslut av bolagets styrelse avyttrat 4 780 aktier i bolagets besittning, serie A, till bolagets 29 förvaltningsrådsledamöter för att i enlighet med bolagsstämmans beslut 13.4.2015 verkställa utbetalning av 30 % av förvaltningsrådsledamöternas årsarvode 2015 i form av Aktia A-aktier.

Ytterligare har 7 200 egna aktier i bolagets besittning, serie A, avyttrats till tre nyckelpersoner inom ramen för Aktieägarprogram 2011 som s.k. matchingaktier.

För mera information om arvodering av förvaltningsrådet och Aktieägarprogram 2011, se Aktia Bank Abp:s årsredovisning 2014 s. 14-15.

Antal egna aktier som är i bolagets besittning efter avyttringen:

Serie A 22 112 st.
Serie R 6 658 st.

Aktia Bank Abp:s ordinarie bolagsstämma bemyndigade 13.4.2015 bolagets styrelse att besluta om avyttring av egna aktier i bolagets besittning bl.a. för verkställande av bolagets aktiebelöningsprogram och arvodering av ledamöter i bolagets förvaltningsorgan.

AKTIA BANK ABP

Ytterligare information:
Koncernjurist Mia Bengts, tfn 010 247 6348

Distribution:
massmedier

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på över 900 personer på drygt 50 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi