Få finländare känner till nyttan med en livförsäkring

25.9.2015 kl. 10.00

Hemförsäkringen är fortfarande den viktigaste försäkringen för hemmet, och majoriteten av finländarna känner inte till någon som skulle ha haft nytta av en livförsäkring, framgår av en färsk undersökning som TNS Gallup gjort. I undersökningen nämnde endast 8 % livförsäkringen som familjens viktigaste försäkring.

• Det visar hur dåligt man känner till vilken nytta en livförsäkring ger, säger verkställande direktör Katja Kerke på Aktia Livförsäkring Ab.
  • Det kan vara svårt att föra saken på tal, men för alla som har familj vore det bra att fundera på vad som skulle hända med familjens ekonomi om den andra försörjaren plötsligt skulle vara borta.

Undersökningen visade också att man inte känner till sitt eget försäkringsskydd i detalj. Så många som 13 % uppgav att de inte vet om någon i hushållet eller de själv har en gällande livförsäkring. 39 % av dem som svarade uppgav att ingen i hushållet har livförsäkring. Ofta ansågs till och med olycksfallsförsäkringen vara en viktigare försäkring (9 %) än livförsäkringen.

• Vi kan säga att kundservice här har en tusen euros chans att berätta om nyttan med livförsäkring för kunderna. En olycksfallsförsäkring är viktig, men tyvärr är det ett faktum att 91 % av dödsfallen som drabbar personer i arbetsför ålder uttryckligen beror på sjukdomar och annat än olycksfall. Livförsäkringen ger ett bra skydd framför allt för barnfamiljer både i händelse av dödsfall som beror på olycksfall och sådana som beror på sjukdom, fortsätter Kerke.
  • Den ekonomiska förlusten är stor om en av vårdnadshavarna dör, men det har alldeles för få familjer garderat sig mot.

Enligt en undersökning gjord av Finansbranschens Centralförbund (2014) har 37 % av finländarna en frivillig livförsäkring som ger skydd vid dödsfall. Personer i åldern 40–49 år med en inkomst på över 50 000 euro om året har mest livförsäkringar. En typisk ersättningssumma är 25 000–50 000 euro, men jämfört med till exempel de högre nettoinkomsterna i huvudstadsregionen än i de övriga delarna av landet är summorna inte särskilt stora.

Mera information
Katja Kerke, verkställande direktör, Aktia Livförsäkring Ab, tfn 010 247 8344

FAKTA

Livförsäkringen ger ekonomisk trygghet i form av en engångsersättning i händelse av en familjemedlems död. Försäkringsersättningen är skattefri för nära anhörig upp till 35 000 euro och den kan vara till hjälp till exempel när man ska betala arvsskatten eller bolånet. Man bestämmer ersättningssumman i samband med att man tecknar försäkringen. Försäkringstagaren får välja förmånstagarna fritt.

----

Materialet samlades in på uppdrag av Aktia under TNS Gallup Oy:s Gallup svararpanel 14–18.8.2015. Totalt gjordes 1 015 intervjuer. Målgruppen för undersökningen var 15–74-åriga finländare (exkl. landskapet Åland). Den statistiska felmarginalen är ca +/-3 procentenheter.