Förändringar i Aktias koncernledning 1.1.2013

Börsmeddelande
Förändringar i styrelse/ledning/revisor
27.11.2012 kl.10.00

Vice verkställande direktör Stefan Björkman tar över ansvaret för affärssegmentet Kapitalförvaltning. Björkman kommer också att verkställa implementeringen av koncernens handlingsplan fram till 2015. Han leder fortsättningsvis koncernens Treasury, hypoteksbanks- och livförsäkringsverksamhet, IT samt investerarrelationer.

I och med den nya ansvarsfördelningen lämnar Björkman uppdraget som CFO för Aktia Abp. Ekonomidirektör Fredrik Westerholm har utnämnts till ny CFO och medlem av Aktia Abp:s koncernledning. Westerholm har ansvarat för koncernens ekonomifunktioner sedan 2009. Han har tidigare jobbat bl.a. som CFO på Aktia Skadeförsäkring och som revisor på KPMG och TeliaSonera.

Vice verkställande direktör Robert Sergelius har beslutat att lämna sitt uppdrag som medlem av koncernledningen. Sergelius fortsätter i Aktias tjänst under en övergångsperiod med projektansvar.

Aktias koncernledning består från och med 1.1.2013 av verkställande direktör Jussi Laitinen, vice verkställande direktör Stefan Björkman, vice verkställande direktör Taru Narvanmaa, vice verkställande direktör, CRO Jarl Sved, CFO Fredrik Westerholm och direktör Magnus Weurlander.

AKTIA ABP

Mera information: