Analysguiden: Högre värden på fastigheter

Fastator rapporterade fortsatt stora värdeökningar på sina fastigheter även i kv3/2019. Aktiekursen har stigit kraftigt de senaste månaderna så att substansrabatten nu helt är borta. Vi höjer vår riktkurs för aktien till 91 kronor i vårt Bas-scenario (tidigare 63 kronor), vilket motsvarar en premievärdering.

Fastators nuvarande portfölj domineras dels av direktägda lokala centrum- och industrifastigheter för cirka 1,7 miljarder kronor samt det hälftenägda Offentliga Hus i Norden AB (OH). Det senare bolaget äger fastigheter värda omkring 6 miljarder kronor. Dessa fastigheter har hyresgäster från stat, kommun och landsting, vilket ger stabila kassaflöden och portföljen ger 4,6 procent direkt-avkastning. Målet är att OH ska öka sitt fastighetsvärde till 9 miljarder kronor inför en börsnotering under 2020. OH utgör cirka 33 procent av Fastators totala portföljvärde, medan bolagets egna fastigheter står för omkring 59 procent.

Fastator är ett investmentbolag där förvaltning, utveckling och försäljning av innehaven utgör affärsmodellen. Bolaget ska som en aktiv ägare med en ägarandel på mellan 10 och 50 procent addera värde till sina investeringar i fastighetssektorn. Bolaget har inga begränsningar vad gäller investeringar och har ett annorlunda tänk. En relativt hög kostnad för lånat kapital innebär samtidigt att investeringarna får ett högre avkastningskrav och blir mer opportunistiska.

Fastator-aktien ger en riskspridning för invest­ering i olika fastighetstillgångar med högre avkastning, även om exponeringen idag är ganska koncentrerad till OH och de egna fastigheterna. Substansrabatten i Fastators aktie har sedan vår senaste uppdatering den 22 augusti 2019 minskat från 21 procent till idag i stort sett noll. Vi höjer vår riktkurs för Fastator-aktien i Bas-scenariot från tidigare 63 kronor till 91 kronor per aktie. Den nya riktkursen har beräknats utifrån Fastators substansvärde plus halva den genomsnittliga värderingspremien på förvaltande fastighetsbolags fastighetsportföljer.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.