Analysguiden: Fortsatt fokus på värdeskapande förvaltning

Efter noteringen av Offentliga Hus har Fastator förnyar sitt fokus på att utveckla innehavsbolag för att generera stort aktieägarvärde.

Nyemission och obligationer stärker kassan

Fastator har under det senaste kvartalet genomfört en riktad nyemission av 1 miljon aktier som tillfört bolaget cirka 120 miljoner kronor. Därtill har bolaget också emitterat två icke-säkerställda obligationslån, om totalt 1000 miljoner kronor. De nya obligationerna har en löptid om 3 respektive 4 år och en ränta på STIBOR 3 månader + 6,5 procent/7 procent. Bolaget uppger att likviden delvis användes för att återköpa och förtidsinlösa ett äldre obligationslån om nominellt 700 miljoner kronor. Sammantaget så stärks Fastator genom dessa transaktioner och man skapar sig friare ramar och mer kapital för att möjliggöra stark framtida tillväxt. Kassan uppgår i slutet av förra perioden till 318,2 miljoner kronor.

Synliggör sin roll som investmentbolag

Det är lätt att glömma att Fastator inte utgör ett traditionellt fastighetsbolag utan snarare ett investmentbolag. Nu när Offentliga Hus tagits till börsen samt att Studentbostäder även är på väg dit blir den värdeskapande förvaltningen och utvecklingen bolaget genomför uppenbar. Noteringarna synliggör underliggande värden i bolaget och ger möjlighet för marknaden att mer korrekt värdera dem. Det blir tydligt att bolaget har förmågan att identifiera värdefulla segment i fastighetssektorn och besitter kompetensen att utveckla och förädla dem. Särskilt intressant tittar vi på Point Properties, som verkar ligga helt rätt i långsiktiga demografiska och sociala trender.

Värd en premie och bibehållen riktkurs

Fastator handlas vid analystillfället till cirka 104 kronor aktien vilket motsvarar en rabatt mot substansvärdet efter utspädning till cirka 5,5 procent. Vid förra analystillfället så handlades bolaget till en premie om knappt 10 procent och ett aktievärde på 118 kronor. Minskningen är något svåranalyserad men kan eventuellt vara hänförlig till aktieägare som varit ute efter exponering mot samhällsfastigheter nu endast äger Offentliga Hus. Vi beräknade vid förra analystillfället att Offentliga Hus bör värderas till en premie men den handlas nu till en mindre rabatt, något vi tror kommer vända till en premie på lite sikt. Jämför vi med fastighetsbolagen i stort så är medianen nu en substanspremie på cirka 5,5 procent. Vi tror fortsatt att Fastators unika roll som investmentbolag på fastighetsmarknaden berättigar en substanspremie, vilket vi fortsatt sätter till kring 15 procent. Detta motsvarar ett snitt av att jämföra bolag för respektive innehav. Detta innebär att vi håller fast vid vår riktkurs för Fastator på kring 125– 130 kronor i dagsläget.

Läs analysen här:

(https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-fastator-fortsatt-fokus-pa-vardeskapande-forvaltning)