Bygglov beviljat för Dalaröprojektet

Haninge kommun har nu beviljat bygglov för den första villan som ska visa upp Rehact Energy System i Sverige. Villan har ritats av Ross Arkitektur och Design och är särskilt anpassad för den unika skärgårdsmiljö som finns på Dalarö i Stockholms skärgård.

Projektet håller därmed fortsatt högt tempo och målsättningen att ha huset uppfört under 2014 ligger kvar. Villan har redan börjat väcka intresse och för REHACT är det en välkommen möjlighet att visa upp systemet på hemmaplan.

-          Dalaröprojektet är viktigt då det ger oss möjlighet att visa att Rehact Energy System är ytterst lämpligt som alternativ till så kallade passiva hus. Våra beräkningar visar att Rehact Energy System både ger lägre energianvändning, större arkitektonisk frihet och ett bättre inomhusklimat än om man jobbar enbart med isolering, minskade fönsterytor och traditionell FTX-ventilation. Tillsammans med Natura Centrum i Polen kommer dessa projekt att markant underlätta den pågående försäljningsprocessen då många potentiella kunder är intresserade av att själva se systemet i drift.

Tel: 46 (0) 709 566 756

REHACT AB (publ) utvecklar och säljer ett prisbelönt klimatsystem, Rehact Energy System, som sänker behovet av extern energi för värme, kyla och ventilation i byggnader med upp till 85 procent. REHACT är ett av Sveriges internationellt mest prisade nya cleantech-företag med ett flertal utmärkelser i Norden, USA och Kuwait. Företaget utsågs 2008 av Världsnaturfonden, WWF, till ett av Sveriges mest lovande miljöteknikföretag. REHACT är medlem i Sweden Green Building Council och Swedish American Green Alliance. År 2011 utsågs REHACTs VD, Svante Bengtsson, till vinnare av Niklas Zennströms Green Mentorship Award. Bolagets aktie är listad på NASDAQ OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.