REHACTs nyemission övertecknad

REHACT AB genomförde under perioden 30 oktober till 30 november 2011 en nyemission mot nya aktieägare. Emissionen blev övertecknad, totalt tecknades motsvarande 112 procent.

Emissionen omfattade ursprunglingen 2 500 000 aktier som erbjöds allmänheten utan företrädesrätt för befintliga aktieägare och genomförs främst för att utöka antalet aktieägare. Intresset för emissionen har varit starkt och när emissionen stängdes var emissionen övertecknad. Sammanlagt tecknades emissionen till 112 procent.

Styrelsen har därför beslutat att utnyttja den option om extratilldelning man har och totalt kommer drygt 2 800 000 nya aktier att emitteras. Bolaget tillförs därmed ca 300 nya aktieägare och drygt 3,5 miljoner kronor före emissionskostnader.

-Vi är mycket glada över att vi fått emissionen övertecknad i dessa oroliga tider. Det visar att det finns ett reelt intresse för miljöteknik även om tiderna är tuffa, säger Svante Bengtsson, VD REHACT AB.

REHACT AB är ett publik aktiebolag som säljer och utvecklar teknik för att väsentligt minska behovet av extern energi för värme, kyla och ventilation i byggnader. Bolaget första produkt är en unik ventilationsenhet, RVU, som tempererar friskluft till byggnader på ett energieffektivt sätt. Kring denna produkt har ett världsunikt komfortsystem för byggnader designats. Systemet tillhandahåller lågtempererad vattenburen ventilation, värme, kyla och varmvatten i ett samverkande system.  Genom innovativ energidistribution kan behovet av extern energi minskas med upp till 85 % genom effektivt utnyttjande av gratis förnybar och återvunnen energi. Den höga energibesparingen medger mycket kort återbetalningstid för systemet.

REHACT har idag utveckling i Sverige och bedriver försäljning mot utlandet. Företaget utsågs 2008 av WWF till ett av Sveriges 12 mest intressanta miljöteknikföretag, har vunnit ett flertal utmärkelser i Norden, USA och Kuwait och finns med på den lista över internationellt intressanta miljöteknikföretag som USA:s ambassadör i Sverige har upprättat. Under 2011 har REHACT bland annat varit finalist i Green Challenge och Green Mentorship Award.

REHACT är ett publikt aktiebolag och bolagets aktie handlas idag via Alternativa aktiemarknaden (www.alternativa.se).