De är Sveriges bästa hyresvärdar! Enligt hyresgästerna själva.

För tolfte året i rad delades fastighetsbranschens prestigefyllda pris, ”Kundkristallen”, ut på Berns Salonger i Stockholm. Det är ett unikt pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Alla nomineringar och vinnare är utsedda av hyresgästerna själva.

Kundkristallvinnarna tillkännagavs under Benchmark Event på Berns Salonger, torsdagen den 9 februari 2017. Vinnarna utsågs bland de stora och medelstora företag som under 2016 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo.

Priserna delas ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2016, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna Service, Produkt och Profil. Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.

Förutom prisutdelningen innehöll dagen seminarier där Bostadsbolaget, Stockholms Kooperativa Bostadsförening och Stångåstaden var några av talarna. Under ett internationellt inslag diskuterades även likheter och skillnader mellan den svenska och tyska bostadsmarknaden.

”Syftet med Benchmark Event är att belöna bolagen som fått högst betyg av sina kunder, samt att stimulera till erfarenhetsutbyte och best practice. Vår ambition är att detta ska leda till förbättringar för hela branschen. Då ett stort antal av Sveriges bostads- och fastighetsbolag ingår i jämförelserna, är ju såklart konkurrensen oerhört tuff. Under 2016 tillkom det också många nya bolag och årets benchmark är den största någonsin. Vi ser varje dag det hårda arbetet som ligger bakom siffrorna och är stolta över att få möjligheten att få lyfta fram de fina insatserna - kommenterar Jon Svensson, VD på AktivBo.”

För ytterligare information kontakta:

För bilder och pressmaterial kontakta:

Linda Pappa, Marknadsassistent AktivBo

linda.pappa@aktivbo.se

Vinnare Kundkristallen | Benchmark Event 2017

HÖGSTA SERVICEINDEX 2016:
Aranäs Fastigheter (500 - 2999 lägenheter)
AB Skövdebstäder OCH Stockholms Kooperativa Bostadsförening (3000 - 8999 lägenheter)
Svenska Bostäder (9000+ lägenheter)

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX 2016:
Solporten Fastighets AB (500 - 2999 lägenheter)
AB SigtunaHem OCH Sandvikenhus (3000 - 8999 lägenheter)
Bostadsbolaget (9000+ lägenheter)

HÖGSTA PRODUKTINDEX 2016:
Rapp Fastigheter AB

HÖGSTA PROFIL 2016:
AB Skövdebostäder

HÖGSTA SERVICEINDEX LOKALER 2016:
Ernst Rosén

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX LOKALER 2016:
Savills / IF Metall

HEDERSKRISTALLEN:
Einar Mattsson

Motivering: ”Oavsett om det gäller att bygga för nya kunder, eller ta hand om befintliga, är det kvalitet som genomsyrar detta anrika byggmästarföretag. Deras starka varumärke vilar på en grund av långsiktighet, omtanke och engagemang. Genom att satsa på service och förvaltning har man också framgångsrikt förvärvat och utvecklat ett miljonprogramsområde. Einar Mattsson kombinerar tradition med innovation och är ett föredöme för branschen.”

AktivBo har sedan starten 1991 arbetat med att stödja fastighetsbolag i deras arbete att bli mer kunddrivna. Genom återkommande kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog samlas hyresgästernas synpunkter in och används som underlag för fastighetsbolagens verksamhetsstyrning. Över 300 bostads- och fastighetsbolag i Sverige, Tyskland och Österrike med tillsammans nära 1 000 000 lägenheter - mäter och jämför sig med stöd av AktivBo