• AktivBo/

Fastighetsägarna Stockholm och AktivBo inleder samarbete för bättre förvaltningskvalitet

Det finns bara ett sätt att ta reda på kvaliteten i förvaltningen – att fråga sina hyresgäster. Och sen agera utifrån svaren. AktivBo kallar det ”Kunddriven fastighetsförvaltning”. Att utgå från hyresgästernas synpunkter sparar både tid och pengar. Man får veta exakt vad och var man behöver förbättra, men också vad man inte behöver åtgärda. För att underlätta kunddialogen har Fastighetsägarna Stockholm med 5 500 medlemmar tagit initiativ till ett samarbete med AktivBo. Uppdraget innebär samordnade hyresgästundersökningar och konsultativt stöd i syfte att ytterligare höja förvaltningskvaliteten i Storstockholm. Ambitionen är att ett stort antal av Fastighetsägarna Stockholms medlemmar och förhandlingskunder ska medverka i denna kunddialog på sikt.

”Vi är stolta och glada över förtroendet och förhoppningen är att detta ska förenkla kunddialogen för ett stort antal fastighetsägare i Storstockholm. Genom våra liknande samarbeten med Fastighetsägarna i Göteborg och Malmö har vi sett att detta framförallt ger mindre hyresvärdar en möjlighet att på ett strukturerat sätt erbjuda sina hyresgäster en chans till att påverka sitt boende”, kommenterar Jon Svensson, VD på AktivBo.

De frågor som ställs till hyresgästerna är standard för liknande mätningar i hela Sverige. Detta ger en unik benchmark, både för privata bolag i Storstockholm men också mot hela Sverige (kommunala och privata bostadsbolag). Med jämförelserna som stöd kan man lätt se på vilka områden man bör förbättra sig – och var man redan är bland de bästa.

”Genom jämförelser skapas det en stark drivkraft att bli bättre. Det leder till att man arbetar målinriktat med förvaltningen och sin service – vilket ger resultat. Och med vår erfarenhet från liknande projekt har vi sett att även fastighetsägare med så få som tio lägenheter också hade stor glädje av en oberoende mätning”, säger Fredrik Högström, ansvarig projektledare på AktivBo.

”Samarbetet med AktivBo syftar till att ge både små och stora fastighetsägare bättre kunskap om vad hyresgästerna värderar i sitt boende och hur god förvaltningskvalitet ger nöjdare hyresgäster”, säger Per Forsling, utvecklingschef på Fastighetsägarna Stockholm.

De fastighetsägare som av sina hyresgäster fått bäst resultat, uppmärksammas officiellt vid Benchmark Event som genomförs årligen på Berns i början av februari.

För mer information kontakta Jon Svensson, VD på AktivBo. 0733 83 52 59 / jon.svensson@aktivbo.se.

Om AktivBo

Genom AktivBos metod och process får bostads- och fastighetsföretag underlag för verksamhetsstyrning i syfte att skapa ett bättre boende, en bättre arbetsplats och nöjdare ägare. Genom forskning och egen utveckling har företaget tagit fram system för hur man ska fråga kunderna på ett sätt som ger fastighetsägarna underlag för att genomföra rätt åtgärder på rätt plats i fastigheterna. Något som håller nere kostnaderna för drift och underhåll och höjer kvaliteten på sikt.

AktivBo har jobbat med kunddriven fastighetsförvaltning sedan 1991, får in information och svar från över 900 000 hushåll i Sverige, Tyskland och Österrike och samarbetar med över 250 företag på både bostads- och lokalsidan.

Om Fastighetsägarna Stockholm

Fastighetägarna Stockholm är en branschorganisation för fastighetsägare inom Stockholms och Gotlands län med cirka 5 500 medlemmar. Organisationen verkar för ett fritt näringsliv, en väl fungerande fastighetsmarknad, rätten till privat ägande, god etik och konkurrens på marknadsmässiga villkor.

Fastighetsägarna Stockholm initierar och stöder utvecklingsverksamheten inom fastighetsområdet. Genom att aktivt delta i debatten via kontakter med politiker, myndigheter och medier påverkar man beslutsfattarna att skapa bättre förutsättningar för fastighetsägare och för bostadsrättsföreningar.

Citat

Samarbetet med AktivBo syftar till att ge både små och stora fastighetsägare bättre kunskap om vad hyresgästerna värderar i sitt boende och hur god förvaltningskvalitet ger nöjdare hyresgäster.
Per Forsling, utvecklingschef på Fastighetsägarna Stockholm