Kundkristaller till Sveriges bästa hyresvärdar

Nu har Sveriges hyresgäster sagt sitt – och utsett hyresvärdarna som är bäst på service och kvalitet. Årets Kundkristallvinnare presenterades på Berns Salonger.

När vinnarna av fastighetsbranschens unika och prestigefyllda pris, ”Kundkristallen”, presenterades från Berns Salonger i Stockholm, var det hyresgästerna själva som låg bakom utnämningarna. De privata och kommunala fastighetsbolag som av sina kunder fått högst betyg tillkännagavs under ett digitalt event.

Vinnarna utsågs bland de stora och medelstora företag som under 2020 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo. Kundkristallerna delas ut till de företag som enligt sina hyresgäster gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och profil/varumärke. Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.

Årets Benchmark Event genomförs digitalt under hela vecka 6. Utöver prisutdelningen av Kundkristallerna som delades ut under torsdagen, innehåller veckan ”insight webinars” där fastighetsbolagen själva delar med sig av lyckade initiativ och best practice. Veckan avslutas av AktivBo där analyser, insikter och trender presenteras utifrån kundnöjdhetsdata från Sveriges hyresgäster.

”Det är verkligen en förmån att få dela ut Kundkristallerna till de vinnande hyresvärdarna. Syftet med Benchmark Event och Kundkristallen är att skapa drivkraft och engagemang för att höja branschens totala förvaltningskvalitet, och vi ser att det ger resultat. Trots det utmanande och annorlunda året vi har bakom oss, kan vi se att utvecklingen har gått i rätt riktning och många bolag har gjort stora lyft. Det betyder att den totala boendeupplevelsen har förbättrats för väldigt många av Sveriges hyresgäster” – Jon Svensson, vd för AktivBo.

Vinnare Kundkristallen | Benchmark Event 2021

högsta Serviceindex:
Mannersons Fastighets AB (200 – 999 lägenheter)
Aranäs Fastigheter (1 000 – 3 999 lägenheter)
Lundbergs Fastigheter (4 000 – 10 999 lägenheter)
AB Stångåstaden (11 000+ lägenheter)

StÖrsta lyft Serviceindex:

Solporten Fastighets AB (200 – 999 lägenheter)
Rosengård Fastighets AB (1 000 – 3 999 lägenheter)
Einar Mattsson AB (4 000 – 10 999 lägenheter)
Willhem AB (11 000+ lägenheter)

högsta Produktindex:
Simrishamns Bostäder AB (200 – 3 999 lägenheter)
AB Skövdebostäder (4 000+ lägenheter)

högsta Profil:
Amlövs Fastighetsförvaltning AB (200 – 3 999 lägenheter)
Lundbergs Fastigheter (4 000+ lägenheter)

bästa nyproduktion:
Vätterhem / Blue Wall ”Operetten 6”

högsta SERVICEINDEX lokaler:
Dahlqvists Fastighetsförvaltning AB

största lyft SERVICEINDEX lokaler:
Einar Mattsson AB

HederskristallEN:
Willhem AB

Motivering:

Ett av Sveriges största privata bostadsbolag som verkligen gjort ett avtryck i branschen. Ständig utveckling kännetecknar denna hyresvärd som bevisat att det är lönsamt att investera i sina kunder. Kundundersökningar utgör ett viktigt underlag där hela organisationen involveras för att ytterligare förbättra den totala boendemiljön. Kundkristallerna för största lyft är ett bevis på att hyresgästerna själva årligen upplever en ökad servicenivå. Oavsett om det gäller ekonomi, fastigheter, medarbetare, hållbarhet eller kundnöjdhet – är detta ett bolag som levererar kvalitet.”

För ytterligare information kontakta:

För bilder och pressmaterial kontakta:

Liv Isacson, Marknad, AktivBo
liv.isacson@aktivbo.se

AktivBo är ett datadrivet kunskaps- och plattformsföretag som stödjer fastighetsbolag i arbetet med att få ännu nöjdare kunder. Genom kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog samlas hyresgästernas synpunkter in och används som underlag för fastighetsbolagens verksamhetsstyrning. Över 400 bostads- och fastighetsbolag i totalt sju länder mäter och jämför sig kontinuerligt med stöd av AktivBo.

Det är verkligen en förmån att få dela ut Kundkristallerna till de vinnande hyresvärdarna. Syftet med Benchmark Event och Kundkristallen är att skapa drivkraft och engagemang för att höja branschens totala förvaltningskvalitet, och vi ser att det ger resultat. Trots det utmanande och annorlunda året vi har bakom oss, kan vi se att utvecklingen har gått i rätt riktning och många bolag har gjort stora lyft. Det betyder att den totala boendeupplevelsen har förbättrats för väldigt många av Sveriges hyresgäster.
Jon Svensson, vd för AktivBo