SABO och AktivBo inleder samarbete för ökad kundnytta

Jon Svensson, VD på AktivBo och Jonas Högset, chef för SABOs fastighets- och boendeenhet. Fotograf Per Englund.

Som ett led i att kunna erbjuda ett förbättrat stöd i förvaltningen för Sveriges allmännyttiga bostadsbolag, har SABO tecknat ett ramavtal med AktivBo.

Parterna kommer att gemensamt ge alla SABOs medlemsföretag möjlighet att genomföra hyresgästenkäter med inriktning på att mäta och följa upp sin förvaltningskvalitet, för både bostäder och lokaler. Syftet är att varje medlemsföretag ska få ett underlag för vad kunderna har för förbättringsbehov och därmed kunna styra sina åtgärder till dessa områden, samt undvika investeringar som inte ger samma kundnytta. Via kundundersökningarna ges hyresgästerna ökat inflytande och får en möjlighet att påverka sitt boende eller sin arbetsplats. Stöd till bostadsbolagen kommer även erbjudas för efterföljande processarbete som exempelvis målstyrning, handlingsplanering och prioriteringar.

”Vi är stolta och glada över förtroendet. Det känns riktigt roligt att kunna erbjuda ett förmånligt avtal som förenklar kunddialogen och ger tillgång till ett gediget styrunderlag för alla kommunala bostadsbolag i Sverige. Den omfattande och rikstäckande benchmark mot andra bolag vi erbjuder, kommer nu bli ännu starkare. Förutom att skapa drivkraft och engagemang, innebär jämförelserna ett stort stöd i analys- och förbättringsarbetet” – kommenterar Jon Svensson, VD på AktivBo.

”Vi hoppas att ramavtalet med AktivBo i ryggen ska få fler av våra medlemsföretag att ta stora kliv mot nöjdare kunder. Det ligger helt i linje med vår satsning på ett allt mer fokuserat grepp om förvaltningsfrågan, säger Jonas Högset, chef för SABOs fastighets- och boendeenhet.

Om AktivBo

AktivBo arbetar med förändringsledning och stödjer bostads- och fastighetsbolag i arbetet med att få ännu nöjdare kunder. Metoden Kunddriven fastighetsförvaltning syftar till att skapa ett bättre boende, en bättre arbetsplats och nöjdare ägare. Genom kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog samlas hyresgästernas synpunkter in och används som underlag för fastighetsbolagens verksamhetsstyrning. Över 350 bostads- och fastighetsbolag mäter och jämför sig kontinuerligt med stöd av AktivBo.

Om SABO

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, är bransch- och intresseorganisation för mer än 300 allmännyttiga bostadsföretag. SABO bistår sina medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar organisationen gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

AktivBo stödjer bostads- och fastighetsbolag i arbetet med att få ännu nöjdare kunder. Genom kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog samlas hyresgästernas synpunkter in och används som underlag för fastighetsbolagens verksamhetsstyrning. Över 350 bostads- och fastighetsbolag mäter och jämför sig kontinuerligt med stöd av AktivBo.