Sveriges bästa hyresvärdar belönade med Kundkristaller!

Hyresgästerna har sagt sitt. Här är bolagen som är Sveriges bästa hyresvärdar.

På Benchmark Event den 9 februari belönades de kommunala och privata fastighetsbolag som fått högst betyg av sina hyresgäster med Kundkristaller. De vinnande hyresvärdarna fick ta emot det åtråvärda priset under en galamiddag på Berns Salonger. Kundkristallen är ett unikt branschpris och delas ut till de hyresvärdar som gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och profil/varumärke.

Vinnarna utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser bland de fastighetsbolag som under 2022 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo. Benchmark Event, som genomfördes för 18:e året i rad, syftar till att skapa drivkraft, stimulera till kontinuerliga förbättringar och höja branschens totala förvaltningskvalitet. Utöver torsdagens prisutdelning på Berns hölls föreläsningar och ”Insight webinars” av medverkande fastighetsbolag där bland andra Stena Fastigheter, Stockholmshem och Uppsalahem delade med sig av best practice och lyckade initiativ. Benchmark Event-veckan avslutas av AktivBo där analyser, insikter och trender presenteras utifrån kundnöjdhetsdata från Sveriges hyresgäster.

“Det som gör Kundkristallen så unikt är ju att det är hyresgästerna själva som står bakom både nomineringar och vinnare, ingen jury eller kommitté. På AktivBo vill vi uppmärksamma allt hårt arbete fastighetsbolag runt om i Sverige lägger ner för sina hyresgäster, ett arbete som verkligen gör skillnad och betyder mycket för väldigt många människor. Det finns en stark vilja att ytterligare lyfta service- och kvalitetsnivån och vår ambition är att bidra till det förbättringsarbetet, säger Frida Kullh, VD på AktivBo Sverige.

För ytterligare information kontakta:
Frida Kullh, vd, AktivBo AB
frida.kullh@aktivbo.se

För bilder och pressmaterial kontakta:
Johanna Boson, Marknadschef, AktivBo AB
johanna.boson@aktivbo.se

Vinnare Kundkristallen | Benchmark Event 2023

HÖGSTA SERVICEINDEX

Mannersons Fastighets AB (200 - 999 lägenheter)

MHS Bostäder (1 000 - 3 999 lägenheter)

Lundbergs Fastigheter (4 000 – 10 999 lägenheter)

AB Bostaden i Umeå (11 000+ lägenheter)

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX

Tidaholms Bostads AB (200 - 999 lägenheter)

Rosengård Fastighets AB (1 000 - 3 999 lägenheter)

AB Väsbyhem (4 000 – 10 999 lägenheter)

Victoriahem (11 000+ lägenheter)

HÖGSTA SERVICEINDEX LOKALER

Dahlqvists Fastighetsförvaltning AB (Upp till 299 lokaler)

Olov Lindgren AB (300+ lokaler)

STÖRSTA LYFT SERVICEINDEX LOKALER

AB Tranåsbostäder

HÖGSTA PRODUKTINDEX

Mannersons Fastighets AB (200 – 3 999 lägenheter)

AB Skövdebostäder (4 000+ lägenheter)

HÖGSTA PROFIL

Mannersons Fastighets AB (200 – 3 999 lägenheter)

Lundbergs Fastigheter (4 000+ lägenheter)

BÄSTA NYPRODUKTION

MKB Fastighets AB / Byggnads AB Tornstaden (Halvslaget etapp 1 och 2)

HEDERSKRISTALLEN

MKB Fastighets AB

Motivering:

“MKB Fastighets AB är ett av Sveriges största kommunala bostadsbolag som verkligen gör skillnad. Genom utveckling och innovation flyttar man kontinuerligt fram positionerna och är ett föredöme i branschen, både som hyresvärd och samhällsaktör. Hos MKB ses hyresgästerna som viktiga prioriterade kunder vars synpunkter och önskemål värderas högt och som på riktigt involveras i förbättringsarbetet. Deras engagerade och målmedvetna organisation söker ständigt nya vägar till att förbättra kunddialogen och har alltid siktet inställt på att skapa ännu bättre hem.”

AktivBo är ett kunskaps- och plattformsföretag som stödjer fastighetsbolag i arbetet med kunddrivna effektivitets- och lönsamhetsförbättringar. Genom kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog skapas underlag för analys och styrning av fastighetsbolagens verksamhet. Över 450 bostads- och fastighetsbolag i totalt tio länder mäter och jämför sig kontinuerligt med stöd av AktivBo.

Taggar: