Sveriges bästa hyresvärdar utsedda på Benchmark Event 2014!

För nionde året i rad delades fastighetsbranschens prestigefyllda pris, ”Kundkristallen”, ut på Berns Salonger i Stockholm. Det är ett unikt pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Vinnare är de företag som av sina hyresgäster utsetts till Sveriges bästa hyresvärdar!

Kundkristallvinnarna tillkännagavs under Benchmark Event på Berns Salonger torsdagen den 6 februari 2014. Nomineringar och vinnare utsågs bland de stora och medelstora företag som under 2013 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo. Företagen som ingick i mätningen förvaltar totalt över 350 000 lägenheter och ca 2 miljoner kvm lokalyta. Ca 250 bostads- och fastighetsbolag i Sverige, Tyskland och Österrike med tillsammans nära 900 000 lägenheter - mäter och jämför sig med stöd av AktivBo.

Priserna delas ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2013 jämfört med den förra mätningen, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna Service, Produkt och Profil. Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser. För att förbättra sin service behöver man utveckla sig inom: Att bli tagen på allvar, Trygghet, Rent och snyggt, Hjälp när det behövs. De områdena utgör tillsammans Serviceindex enligt AktivBos beprövade modell CustomerScoreCard.

Jon Svensson, VD på AktivBo, betonar vikten av att lyfta fram de hyresvärdar som lyckas extra bra. ”Vår förhoppning är att kvaliteten i fastighetsförvaltning kan höjas ytterligare om framstående prestationer uppmärksammas på detta sätt. Genom jämförelser skapas en stor drivkraft som gör att man hela tiden vill bli bättre. Och prioriterar man förvaltningen och jobbar aktivt med att höja sin service, blir alla vinnare.”

För ytterligare information kontakta:

Jon Svensson, VD AktivBo

jon.svensson@aktivbo.se

För bilder och pressmaterial kontakta:

Linda Pappa, Marknadsassistent AktivBo

linda.pappa@aktivbo.se

AktivBo har sedan starten 1991 arbetat med att stödja fastighetsbolag i deras arbete att bli mer kunddrivna. Genom återkommande kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog samlas hyresgästernas synpunkter in och används som underlag för fastighetsbolagens verksamhetsstyrning.

Vinnare Kundkristallen | Benchmark Event 2014

Högsta Serviceindex 2013:

AB Tranåsbostäder (˂500 lägenheter)

Fastighets AB Drömstan (500 - 2999 lägenheter)

Fastighets AB L E Lundberg (3000 - 8999 lägenheter)

AB Stångåstaden och Bostads AB Mimer (delat förstapris) (9000+ lägenheter)

Största lyft Serviceindex 2013:

Stiftelsen Arbetarebostadsfonden (500 - 2999 lägenheter)

Diligentia AB (3000 - 8999 lägenheter)

Wallenstam AB (9000+ lägenheter)

Högsta Produktindex 2013:

ByggVesta AB / Grön Bostad

Högsta Profil 2013:

Ludvigssons Fastigheter AB

Största lyft Serviceindex lokaler 2013:

Strängnäs Fastighets AB

Högsta Serviceindex lokaler 2013:

Henry Ståhl Fastigheter AB

Hederskristallen:

AB Svenska Bostäder

Motivering: ”Bolaget har under många år arbetat målmedvetet och systematiskt med hyresgästundersökningar. Kundernas önskemål och synpunkter är    alltid prioriterade oavsett om det gäller bostäder eller lokaler och det kunddrivna arbetssättet är förankrat i hela organisationen. Man har också varit tidigt ute med att mäta och fråga hyresgästerna även när det gäller nyproduktion och ombyggnad av bostäder. Kort sammanfattat – ett föredöme i branschen”.

Taggar: