Vinnare av högsta Förvaltningskvalitet presenterade på Business Arena

AB Vingåkershem, Stockholms Kooperativa Bostadsförening och Havstens Fastighetsförvaltning stod som vinnare när resultatet av Branschindex Bostäder och Kontor presenterades på Business Arena i Stockholm.  Det är femte året i rad som priset för Sveriges högsta Förvaltningskvalitet delades ut till medverkande hyresvärdar. Branschindex utgörs av en årlig hyresgästundersökning som mäter Förvaltningskvalitet där utnämningarna baseras helt och hållet på hyresgästernas egna synpunkter om sin hyresvärd. I årets mätning fick över 9 000 hyresgäster möjligheten att påverka sitt boende eller sin arbetsplats.

Branschindex syftar till att ge bostads- och fastighetsföretag möjlighet att mäta sin förvaltningskvalitet och på så sätt få branschen som helhet att bli mer kundfokuserad. Vinnare av högsta förvaltningskvalitet för Bostäder (två storleksklasser) och Kontor/Lokaler tillkännagavs på eventets första dag. Prisutdelare var Erik Elmgren, Förhandlingschef på Hyresgästföreningen Riksförbundet.

Branschindex är ett intitiativ av AktivBo och Fastighetsnytt.

Jon Svensson, VD på AktivBo, kommenterar undersökningen; ”ambitionen med Branschindex är att få ännu fler bolag att lyssna på sina hyresgäster. Ger man möjligheten till hyresgästerna att påverka och tycka till får man också reda på vilka investeringar man behöver göra och vilka man kan välja bort. Skillnaden mellan en nöjd och en missnöjd hyresgäst handlar ofta om mjuka faktorer som bemötande och att man får hjälp när man behöver det. Helt enkelt att man som hyresgäst känner sig som en prioriterad kund.”

”Business Arena är en mötesplats för hela fastighetsbranschen och det innebär att vi vill fånga upp alla olika delar. Genom Branschindex kan vi synliggöra och lyfta fram de bolag som satsar på sin kundrelation och lyckas extra bra med service, på både bostads- och lokalsidan. I takt med att branschen som helhet utvecklas ser vi också att Förvaltningskvaliteten får en ökad betydelse som särskiljande parameter mellan olika erbjudanden” – tillägger Johan Zetterstedt, VD på Fastighetsnytt.

Vinnare Branschindex 2015 – Högsta Förvaltningskvalitet

AB Vingåkershem

(under 2000 lägenheter)

(över 2000 lägenheter)

Havstens Fastighetsförvaltning AB

För ytterligare information kontakta AktivBo:

AktivBo har sedan starten 1991 arbetat med att stödja fastighetsbolag i deras arbete att bli mer kunddrivna. Idag samarbetar vi med över 250 bostads- och fastighetsbolag som totalt har fler än 900 000 hyresgäster i Sverige, Tyskland och Österrike. Detta gör att vi också kan erbjuda en unik benchmark mot andra aktörer i branschen.