Åkerströms ingår ett nytt viktigt partnerskap för industriell säkerhet.

Säkerhet är en av de viktigaste faktorerna för Åkerström alltsedan de startade sin utveckling av radiostyrda lösningar. Tillsammans med Ovaka Sweden, ett av de ledande företagen inom industriell ståltillverkning på den nordiska marknaden, har Åkerströms nu tagit klivet mot en säkrare industrimiljö genom att göra manuella arbetsprocesser säkrare med hjälp av sin plattform för uppkopplade tjänster, Access_Ctrl.

Partnerskapet mellan dessa båda svenska företag innebär ytterligare ett steg på en lång färd mot en säkrare och mer hållbar framtid med hjälp av teknik, då SaaS-plattformens huvudsakliga syfte är att minska antalet olyckor och skador på arbetsplatsen.

Plattformen erbjuder en lösning för att sömlöst utfärda tillstånd till kranförare inom industrin så att de kan utföra sitt arbete på ett säkert sätt genom att förhindra obehörig användning. Den säkerställer även att den dagliga kontrollen av kranen utförs och rapporteras, vilket är avgörande för att upptäcka fel och brister i tid, innan mer omfattande och kostnadskrävande fel kan uppstå.

Phetra Ericsson, EVP Group HR, Communication & EHS för Ovako, säger angående Access_Ctrl: "Den tjänst som erbjuds till våra företag och anläggningar i Sverige har till syfte att på ett systematiskt sätt öka den personliga säkerheten vid tunga lyft. Efter ett antal lyckade testinstallationer har vi nu möjlighet att utöka med fler anslutningar i Hofors, Hällefors, Smedjebacken, Boxholm och Hallstahammar. Vi ser fram emot att ytterligare förbättra vår personalsäkerhet och skapa en ännu säkrare arbetsplats för våra medarbetare."

Hans Åkerblom, VD för Åkerströms säger: "Vi tar härmed ett avgörande kliv mot säkrare arbetsprocesser inom industrin. Licensavtalet mellan oss och Ovako Groups företag i Sverige innebär inte bara ett gemensamt åtagande för högre säkerhet, utan också en tydlig vision om att driva den industriella utvecklingen i en ansvarsfull riktning.” Detta angående effektiviseringen av säkerhets- och skyddsrutinerna.

Mediakontakt

Allgon Marketing | Luis Olavarría

+31 70 4194127 | marketing@allgon.com

Information till redaktörerna, ej för publicering

Allgon är en världsledande aktör inom industriell radiostyrning. Vi utvecklar, tillverkar och levererar lösningar inom industriell radiostyrning till kunder över hela världen.

Hos Allgon har vi en lång historia bakom oss när det gäller arbete med trådlös kommunikation. Under senare år har vår verksamhet fokuserat på marknaden för industriell radiostyrning, där vi är en av de fem främsta aktörerna på global nivå. Industriell radiostyrning tillämpas inom ett stort antal områden inom industriproduktion samt inom bygg- och transportsektorn. Våra lösningar har ofta en central och avgörande roll för våra kunders tillverkning och för de anställdas säkerhet. Industriell radiostyrning bidrar till att effektivisera kundernas verksamhet.

Allgon omsätter merparten av sin omsättning inom system för radiofjärrstyrning under våra varumärken Tele Radio och Åkerströms.

­­

Citat