Åkerströms moderniserar portöppningen för svensk industri

Åkerströms Björbo AB har i dagarna mottagit ytterligare en order om 200 000 kr på utbyten av befintliga äldre Åkerströms radiosystem för öppning/stängning av portar. Denna gång hos ett av Sveriges större varmförzinkningsföretag.

De äldre portöppningssystemen, Sesam 2000 har sedan en tid plockats bort ur Åkerströms sortiment, då komponenter och elektronik blivit dyrare och vissa delar inte finns att få tag på. Dessa produkter byts nu ut mot Sesam 800, ett modernare radiosystem med ny teknik.

Detta utbyte omfattar totalt ca 40 radiosystem bestående av sändare modell Sesam 800 Large 99 med tillhörande hållare och en väggmonterad mottagare. Sändarna placeras i produktionshallarnas truckar som hämtar och lämnar gods.

Med ett enkelt knapptryck på sändaren öppnar/stänger truckföraren vald port istället för att kliva ur trucken för att trycka på en fast placerad knapp invid porten. Därefter kan föraren stänga porten direkt och värme/kyla hålls kvar i lokalen. Radiostyrningen blir på så sätt en effektiv, ergonomisk och energisparande lösning.

För mer information besök Åkerströms på www.akerstroms.se

Tommy Larsson

CEO Åkerströms AB