Allgon öppnar i Indien

Allgons dotterbolag Tele Radio startar försäljning av industriell radiostyrning i Indien.

- Indien blir vår 19:e marknad, efter senaste årets etableringar i Brasilien, Ryssland och Frankrike. Efterfrågan är stark och pandemin försenar inte etableringarna nämnvärt, säger vd Allgon, Johan Hårdén.

Etableringen sker i Indiens industriella hjärta i väster.

- I mångmiljonstaden Pune finns stora delar av Indiens tunga industri och exportindustri. På plats finns exempelvis en rad svenska internationella bolag, som SKF och Sandvik, säger Ola Samelius, vd Tele Radio.

Pune är Indiens femte största stad, med 5 miljoner invånare. I regionen finns en rad stora industrier inom teknik, fordon, hydraulik och maskiner.

- Här finns en stor efterfrågan på radiostyrning för maskiner och kranar inom industri och jordbruk både för den inhemska marknaden och för export, säger Ola Samelius.

Den indiska etableringen leds av Sharad Role med gedigen industriell bakgrund.

- Vår indiska chef är Sharad Role har en utpräglad erfarenhet av både indisk industri, radiostyrning och försäljning. Det gör att vi snabbt kan förse våra kunder med hela vår bredd av teknik, anpassningar och service, säger Ola Samelius.

Del i Allgons expansion

Allgons etablering i Indien är en logisk fortsättning på senaste årens etableringar i stora tillväxtländer som Brasilien och Ryssland. Samtidigt fortsätter produktionen att utvecklas i Vietnam och Kina, berättar Allgons vd Johan Hårdén.

- På mogna marknader erbjuder vi teknik för mer stabila flöden och ökad effekt. På nyare marknader som Indien snabbar vi på industrialiseringen och höjer värdet på bolagens export, säger Johan Hårdén.

Indiens starka BNP-tillväxt är gynnsam för Allgons nyetablering. Samtidigt räknar Allgon med att härifrån även sälja till grannländer som Bangladesh, Sri Lanka och Nepal.

- I nya länder visar vi ofta vinst inom 2–3 år. I Indien märks ett särskilt spännande momentum just nu. Det gör att vi inledningsvis prioriterar att ta marknadsandelar och kan vänta in på vinsten något år extra, säger Johan Hårdén.

Starten i Indien är också ett sätt att stödja gamla kunder i deras egen expansion.

- Nu kan vi stödja europeiska och amerikanska bolag som vill växa i Indien och grannländerna. Samtidigt som vi stärker vår relation till kunderna på deras hemmarknader i Europa och USA, säger Johan Hårdén.

För mer information, kontakta:

Johan Hårdén, VD & koncernchef Allgon
johan.harden@allgon.se
073-385 92 19

Ola Samelius, vVD Allgon, VD Tele Radio
o.samelius@tele-radio.com
070-884 69 01

Allgon är en världsledande aktör inom industriell radiostyrning. Vi utvecklar system och produkter med en stor bredd av industriella tillämpningsområden till kunder i Europa, USA och Asien. Kundbasen finns inom branscher som fordon, transport, bygg och TMT-sektorerna. Allgon har omkring 350 anställda i 19 länder. Radiostyrda system står för huvudparten av Allgons omsättning genom dotterbolagen Tele Radio och Åkerströms, två bolag som kompletterar varandra. Åkerströms fokuserar på tung industri med höga krav på flexibilitet, säkerhet och livslängd i främst Sverige medan Tele Radio levererar ett bredare utbud och standardiserade system i hela världen. Allgon har därutöver verksamhet inom Connectivity. Bolaget har sitt huvudkontor i Kista och är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm (ALLG B) med FNCA Sweden, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se, som certified adviser.

Citat

- På mogna marknader erbjuder vi teknik för mer stabila flöden och ökad effekt. På nyare marknader som Indien snabbar vi på industrialiseringen och höjer värdet på bolagens export.
Johan Hårdén, VD & koncernchef Allgon