Allgon välkomnar Claes Seth som sin nya teknikchef

Efter 17 års tjänstgöring, sedan 2007, på Tele Radio och Allgon har Jesper Ribbe beslutat att lämna Allgon i slutet av 2024. Som chef för teknik- och FoU-avdelningarna har Jesper spelat en central roll i framgångarna för båda företagen.

Claes Seth tar över rollen som teknikchef och tillför en omfattande erfarenhet av forskning och utveckling i ledande befattningar. Utöver detta har Claes även en beprövad meritlista inom trådlös teknik, telekommunikation, inbyggd programvara och system, samt teamledning och teamutveckling, som han kommer att bidra med till Allgons ledningsgrupp.

"Jesper har varit en nyckelperson i den högre ledningen här på Allgon. Det är tråkigt att se honom lämna företaget, men jag önskar honom all framgång i hans framtida åtaganden," säger Ola Samelius, VD för Allgon AB. "Vår ambition och vårt fokus är att Allgon fortsatt ska vara ledande inom teknik genom att utveckla världens mest eftertraktade, tillförlitliga, säkra och effektiva lösningar för professionell fjärrstyrning. Vi är fortsatt inriktade på att lansera nya produkter och teknologier."

Övergången inleddes med Claes onboarding i augusti, med formellt tillträde den 4 september. Jesper fortsätter att utföra sina uppdrag fram till sin officiella avgång i slutet av året.

För att ytterligare stärka produktutvecklingsprocessen och bistå teknikledningen under övergången har Jonas Anselmby, produktchef på Allgon AB, utsetts till ställföreträdande teknikchef.

Ola Samelius tillägger: "Vi är övertygade om att Claes kommer att tillföra stort värde till våra tekniska team. Med sin erfarenhet och en förbättrad synergi med produktledningen är jag säker på att detta kommer att resultera i banbrytande produkter. Vi tror att han är rätt person att leda vårt tekniska team mot vårt mål att bli det ledande företaget inom fjärrteknik."

Mediakontakt

Allgon Marketing | Luis Olavarría

+31 70 4194127 | marketing@allgon.com

Information till redaktörerna, ej för publicering

Allgon är en världsledande aktör inom industriell radiostyrning. Vi utvecklar, tillverkar och levererar lösningar inom industriell radiostyrning till kunder över hela världen.

Hos Allgon har vi en lång historia bakom oss när det gäller arbete med trådlös kommunikation. Under senare år har vår verksamhet fokuserat på marknaden för industriell radiostyrning, där vi är en av de fem främsta aktörerna på global nivå. Industriell radiostyrning tillämpas inom ett stort antal områden inom industriproduktion samt inom bygg- och transportsektorn. Våra lösningar har ofta en central och avgörande roll för våra kunders tillverkning och för de anställdas säkerhet. Industriell radiostyrning bidrar till att effektivisera kundernas verksamhet.

Allgon omsätter merparten av sin omsättning inom system för radiofjärrstyrning under våra varumärken Tele Radio och Åkerströms.

­­

Citat