Års- och hållbarhetsrapport 2023

Allgon Group, en ledande aktör inom fjärrstyrningssystem, har släppt sin senaste årliga hållbarhetsrapport där man presenterar goda resultat inom hållbarhet, minskad miljöpåverkan och socialt ansvarstagande.

Strategisk vision och uppdrag

Vision: Att inrätta industriella arbetsplatser centrerade kring användarnas säkerhet och välbefinnande

Uppdrag: Att erbjuda säkra och tillförlitliga fjärrstyrningslösningar.

Organisationens kärnvärden

• Säkerhetsfokuserad kultur
  • Effektiva partnerskap
  • Engagemang och nyfikenhet på innovation

Strävan efter innovation och kvalitet

Allgon har som mål att:

• Leverera förstklassiga och ansvarsfulla lösningar
  • Uppmuntra personalen till innovation och initiativkraft
  • Bygga upp varaktiga, ärliga relationer

Ord från VD

Allgon har som mål att göra arbetsplatser säkrare och mer effektiva genom att stärka sin globala marknadsposition inom radiostyrning och maskinkommunikation. Genom att lägga vikt vid innovation och tillförlitlighet strävar Allgon efter att bli förstahandsvalet för säkerhetsmedvetna kunder.

Ekonomiska höjdpunkter

• Nettoomsättning: 707,9 miljoner kronor (ökning med 91 Mkr)
  • Bruttoresultat: 540,1 miljoner kronor
  • Rörelsemarginal: 15,3%.

Allgons marknad

Med Industri 4.0 och ökad automatisering blir Allgons avancerade lösningar en integrerad del av industriella miljöer. Allgon investerar i ny teknik, optimerar processer och upprätthåller stabila kundrelationer.

Organisationsutveckling

• Personalstyrka: 400 anställda i 23 länder
  • Expansion: Nytt försäljningsbolag i Danmark; ytterligare två dotterbolag planerade under 2024
  • Integration: FoU, produktledning, hållbarhets- och kvalitetsavdelningar centraliserade inom Allgon

Utmaningar och möjligheter

• Störningar i komponentkedjan: Minimerad påverkan genom strategisk hantering
  • En enda teknikplattform: Utveckling pågår, lansering i slutet av 2024
  • Ekonomisk osäkerhet: Proaktiv lagerstrategi för att navigera genom potentiella lågkonjunkturer

Hållbarhetsinitiativ

• Samarbete med Bure Equity för att minska energiförbrukningen och utsläpp av växthusgaser
  • Bidrag till Världsnaturfonden och projektet "Tecnico Solar Boat"
  • Ambition att minska flygresor med 10% under 2024

Framtidsutsikter

Allgon har fortsatt sikte på tillväxt genom utökade marknadsandelar, nya dotterbolag och förvärv. Genom att dela upp tillverkningen mellan Kina och Vietnam förbättrar Allgon sin kostnadseffektivitet och minskar sina geopolitiska risker inför målsättningen att 2027 vara den marknadsledande aktören.

Ola Samelius

VD, Allgon AB

Mediakontakt

Allgon Marketing | Luis Olavarría

+31 70 4194127 | marketing@allgon.com

Information till redaktörerna, ej för publicering

Allgon är en världsledande aktör inom industriell radiostyrning. Vi utvecklar, tillverkar och levererar lösningar inom industriell radiostyrning till kunder över hela världen.

Hos Allgon har vi en lång historia bakom oss när det gäller arbete med trådlös kommunikation. Under senare år har vår verksamhet fokuserat på marknaden för industriell radiostyrning, där vi är en av de fem främsta aktörerna på global nivå. Industriell radiostyrning tillämpas inom ett stort antal områden inom industriproduktion samt inom bygg- och transportsektorn. Våra lösningar har ofta en central och avgörande roll för våra kunders tillverkning och för de anställdas säkerhet. Industriell radiostyrning bidrar till att effektivisera kundernas verksamhet.

Allgon omsätter merparten av sin omsättning inom system för radiofjärrstyrning under våra varumärken Tele Radio och Åkerströms.

­­