Kommuniké från årsstämma i Smarteq AB (publ) den 4 maj 2011

VD Henrik Lindén gav en presentation av verksamheten.

Fakturering under första tertialet uppgick till 19,8 Mkr, en ökning med 50% jämfört med 2010.

Årsstämman beslutade att fastställa årsredovisningen och att bolagets ansamlade förlust om 4,2 mkr skall avräknas mot överkursfonden.

Samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Yngve Andersson, Tomas Landberg, och Christer Palm som styrelseledamöter och nyvaldes Ernst & Young Aktiebolag som revisor med Per Hedström som huvudansvarig revisor.

Bolagsstämman beslutade, avseende styrelsens arvode, i enlighet med valberedningens förslag att ordföranden skall erhålla 200 000 kr och respektive ledamot 100 000 kr, d.v.s. totalt 400 000 kr.

Beslut fattades vidare beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag samt riktlinjer för utseende av valberedning i enlighet med valberedningens förslag.

Bolagsstämman beslutade också om ändring av bolagsordningen så att kallelse till bolagsstämma fortsättningsvis skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar och genom att kallelsen hålls tillgänglig på bolagets webbplats.

Bolagsstämman beslutade även om emission av högst 2 500 000 teckningsoptioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt med åtföljande teckning av lika många B‑aktier. Teckningsberättigade är bolagets sex nyckelpersoner och övriga anställda med primär rätt för nyckelpersonerna att teckna 300 000 teckningsoptioner vardera och med primär rätt för övriga anställda att teckna 53 000 teckningsoptioner vardera varefter samtliga nyckelpersoner och anställda äger rätt att subsidiärt teckna de tecknings­optioner som inte tecknats primärt. Optionspremien har fastställts enligt den s.k. Black & Scholes modellen till 0,05 kronor per teckningsoption och teckningskursen bestämts till 60 öre per aktie. Teckning av teckningsoptionerna skall primärt ske under perioden fr.o.m. den 5 maj t.o.m. den 31 maj 2011 och subsidiärt under perioden fr.o.m. den 1 juni t.o.m. den 8 juni 2011. Innehavare av teckningsoption äger rätt att för 1 teckningsoption teckna 1 B-aktie i bolaget under perioden fr.o.m. den 1 maj 2014 t.o.m. den 31 maj 2014. Vid fullt utnyttjande av de emitterade teckningsoptionerna kommer aktiekapitalet att öka med högst 250 000 kronor genom utgivande av högst 2 500 000 B-aktier. Det innebär vid fullt utnyttjande av de emitterade tecknings­optionerna en utspädningseffekt av cirka 1,4 procent på röster och kapital i bolaget. Motivet till beslutet är att ett personligt långsiktigt ägarengagemang hos de anställda kan förväntas stimulera till ett ökat intresse för verksamheten och resultatutvecklingen, höja motivationen samt samhörighets­känslan med bolaget. Erbjudandet bedöms vara fördelaktigt för bolaget och dess aktieägare.

Smarteqaktien är listad på First North (tidigare Nya Marknaden) sedan den 14 februari 2005. Remium är Certified Adviser för Smarteq AB.

Styrelsen i Smarteq AB (publ)

Smarteq AB (publ),

Box 4064, 182 04 Enebyberg,