Ny utvecklingsorder till Smarteq för SiriusXM

Smarteq har erhållit en order för utveckling av en ny antenngeneration anpassad för satellitradiosystemet SiriusXM ä. Antennutvecklingen omfattar antennelement med aktiv elektronik samt mekanisk anpassning till Bentley´s modellprogram. Ordervärdet uppgår till 2 miljoner kronor och arbetet beräknas löpa under 1 år.

SiriusXM ä erbjuder två radiotjänster via sattelit på S-bandet som täcker USA och Kanada. Systemen baseras på sändning via 9 satelliter, 5 för XM och 4 för Sirius, samt flertalet markbundna stationer. Antalet lyssnare 2013 uppgick till 25,6 miljoner.

Det är väldigt kul att vi blir godkänd leverantör för SiriusXM ä och för många kunder är det viktigt att kunna erbjuda satellitradio för den amerikanska marknaden. För oss på Smarteq är det ett kvitto på tillförlitligheten i våra produkter och ett erkännande av vår tekniska kompetens säger Mattias Hellgren.

E-post: johan.harden@smarteq.com

Mattias Hellgren

Director Advanced Technology

Tel: +46 (0)733 859 239

E-post: mattias.hellgren@smarteq.com

Smarteqs affärsidé är att sälja och utveckla antennsystem för ökad tillgänglighet, effektivitet och säkerhet, i en trådlös värld. De prioriterade marknadssegmenten är Automotive, M2M och Consumer. Verksamheten är fokuserad på försäljning och utveckling av antennprodukter för OEM- och eftermarknaden. Smarteq har egna resurser för produktutveckling, inköp och försäljning. Tillverkningen är i huvudsak utlagd till externa partners i Asien och Europa. Smarteq har totalt 15 anställda i Sverige och Kina. Marknadsbearbetningen sker genom upparbetade försäljningskanaler globalt. Smarteqs B-aktie handlas på First North med Remium Nordic som Certified Adviser.