Volvo Lastvagnar AB (nedan Volvo) har idag meddelat att man kommer att avveckla Smarteq Wireless AB, ett dotterbolag till Smarteq AB, som leverantör från och med vecka 49 2015. Smarteq Wireless har sedan 2013 levererat en för Volvo speciellt utvecklad antennplattform. Inför framtiden väljer Volvo att arbeta med en annan typ av strategisk antennlösning och sourcing strategi.

För Smarteq Wireless del motsvarar affären i dagsläget ca 65 % av bolagets omsättning vilket innebär att bolaget kommer att ställas inför stora förändringar. Smarteq Wireless har pågående förhandlingar med Volvo hur avvecklingen skall ske på ett ekonomiskt tillfredställande sätt.

Smarteq Wireless har under de senaste åren gjort en ”turn around” och redovisar ett positivt resultat för 2014. Vi kommer intensifiera arbetet med att minimera konsekvenserna av detta beslut. Personligen känner jag en stor besvikelse över Volvos beslut säger Johan Hårdén, VD Smarteq.

E-post: johan.harden@smarteq.com

Smarteqs affärsidé är att sälja och utveckla antennsystem för ökad tillgänglighet, effektivitet och säkerhet, i en trådlös värld. De prioriterade marknadssegmenten är Automotive, M2M och Consumer. Verksamheten är fokuserad på försäljning och utveckling av antennprodukter för OEM- och eftermarknaden. Smarteq har egna resurser för produktutveckling, inköp och försäljning. Tillverkningen är i huvudsak utlagd till externa partners i Asien och Europa. Smarteq har totalt 15 anställda i Sverige och Kina. Marknadsbearbetningen sker genom upparbetade försäljningskanaler globalt. Smarteqs B-aktie handlas på First North med Remium Nordic som Certified Adviser.

E-post: johan.harden@smarteq.com