Allianz Global Investors Outlook 2024: Fokus på möjligheter

• I motsats till konsensus förväntar vi oss en recession i USA och tror att marknaderna kanske underskattar i vilken utsträckning centralbanker kommer behöva hålla räntan högre under en längre tid.
  • Osäkerheten kring tillväxt, räntor och geopolitiska händelser kan skapa volatilitet, vilket kan öppna möjligheter att bygga upp långsiktiga positioner.
  • Vi ser möjligheter inom aktier med fokus på kvalitetsnamn och teman.

Nu när räntan börjar plana ut uppstår en ny investeringsmiljö med möjligheter som inte funnits på flera år. Att diversifiera portföljen och fatta djärva, övertygelsebaserade beslut kan vara avgörande nu när utvecklingen kan variera stort mellan företag, tillgångsklasser och ekonomier. Osäkerheten är fortsatt stor, med möjligheten till en oljeprischock och konsekvenserna av USA:s val i november som ytterligare faktorer. Men det goda nyheten är att investerare kan bli belönade för att ta risker på nytt. Allianz Global Investors sammanfattar kort sin syn på år 2024.

Makrosyn: Långsammare tillväxt - bättre avkastning?

Konsensus om den globala ekonomiska tillväxten - och särskilt om tillväxten i USA - förblir relativt gynnsam. De flesta kommentatorer förväntar sig en "mjuklandning" för den amerikanska ekonomin. Enligt oss kan dock de nuvarande konsensusprognoserna visa sig vara för optimistiska av olika skäl: för det första är ekonomer ökänt dåliga på att förutsäga recessioner. För det andra fortsätter olika ledande indikatorer att peka på att USA kommer att hamna i en recession under första halvåret av 2024.

Samtidigt förblir inflationen envist hög. Även om inflationen har minskat avsevärt sedan toppen 2022 är den fortfarande långt ifrån centralbankernas mål på 2%. Vi har tidigare sett att det efter en period av hög inflation kan ta några år innan inflationen stabiliserar sig på en lägre nivå. Detta beror på sekundäreffekter såsom löneprisspiraler (högre löner leder till högre priser, vilket i sin tur leder till löneökningar) osv.

Mot denna bakgrund tvivlar vi på om marknaderna gör rätt i att inte räkna med ytterligare räntehöjningar från de stora centralbankerna och förvänta sig betydande räntesänkningar från mitten av 2024. Sammanfattningsvis tror vi alltså, i motsats till konsensus, att räntan kommer förbli "högre under en längre tid".

Aktier: Kvalitet framför allt

Aktiemarknaderna 2024 kommer att präglas av olika viktiga teman. Dessa inkluderar en divergens av marknader och ekonomier globalt - drivna av skilda tillväxtutsikter och monetära policypositioner - och en interaktion av geopolitik med cykliska och strukturella trender som teknologi och klimatförändringar. Det kommer efter en period av normalisering och anpassning till en ny värld där kapitaldisciplin återigen är på plats och en osäker geopolitisk ordning utvecklas.

Den volatilitet som följer med detta kommer ge långsiktiga investerare köptillfällen. Ett aktivt tillvägagångssätt som motverkar dessa osäkerheter kombinerat med noggrann aktieutvärdering och portföljmix bör kunna dra nytta av dessa trender.

Räntepapper: Obligationer räknas igen

Styrkan i ränteuppgångarna, som för första gången i historien har satt 10-åriga amerikanska statsobligationer på kurs för ett tredje år i rad med negativ totalaavkastning, börjar sakta avta nu när centralbankerna tar en paus och uppmärksamheten riktas mot potentiella räntesänkningar 2024 och timingen för dessa. Vi tror att svagare tillväxt, lägre inflation, stramare monetär och finanspolitik samt attraktiva värderingar gör räntepapper till en attraktiv idé igen.

Multi-Asset: Titta bortom det vanliga

2024 kan mycket väl vara året då multi-assetstrategier visar sitt värde när det uppstår potentiella öppningar inom olika tillgångsklasser. Alla ögon är riktade mot centralbankerna och de nuvarande geopolitiska spänningarna, som skapar en svår miljö. Detta kan leda till ökad marknadsvolatilitet, vilket gör diversifiering ännu viktigare. Dessutom kan större flexibilitet behövas för att utnyttja möjligheter i andra tillgångsklasser utöver aktier och obligationer som bas för portföljen.

Onoterade tillgångar: Ny möjlighet

Både ekonomin och finansmarknaderna befinner sig i en övergångsfas där osäkerhet om räntebanan ersätts av osäkerhet om ekonomiska utsikter och risken för en recession. Sådana faser kan vara en bra tidpunkt att investera i onoterade tillgångar. Med marknadens korrigering och omvärdering av tillgångar erbjuder privata marknadsstrategier - med sin vanligtvis fleråriga investeringshorisont - möjlighet att dra nytta av möjligheter som uppstår från relativa värderingsskillnader, samtidigt som man utnyttjar långsiktiga trender.

Hela prognoserna för 2024 finns här.